31 March 2016. pp. 45~70
Abstract
This paper aims at revealing the implication of different interpretations on the Awakening of Mahāyāna Faith’s (大乘起信論, AMF) phrase “be aware of the very first arising of mind. [As a result] the initial mark is removed from mind (覺心初起心無初相)” made in the three representative commentaries such as the Gisil lon so (起信論疏, GS), the Dasheng qixin lun yiji (大乘起信論義記, DQY), and the Shi moheyan lun (釋摩訶衍論, SML). All three commentaries define ‘the initial mark’ as ‘the mark of arising(生相)’. From the perspective of the GS, ‘the mark of arising’ is defined as the mark of karma (業相), the mark of transformation (轉相), and the mark of manifestation (現相). The SML views the latter two marks as the mark of abiding as does the DQY. Meanwhile the SML does not agree with the DQY which says the minute mark is cut off simply at the tenth bodhisattva ground, but agrees with the GS which mentions it is extinct at the undefiled stage (無垢地), a higher stage than the tenth bodhisattva ground. Depending on that, ultimate enlightenment is divided into the fulfilling cause (因圓滿), and the fulfilling attainment (果圓滿). At this point the SML is faced with a structural discrepancy, for only one mark, which would be eliminated at two different stages, is left. For this reason, the SML creatively analyzes the production processes of the mark of karma into three marks-the mark of karma which functions by itself (獨力業相), the mark of derivate that functions by itself (獨力隨相), and the mark of movement by combination (俱合動相). In addition, the last mark is connected with the tenth bodhisattva ground, and the first mark is involved with the stage of Tathāgata. This is the reason why the SML expounds ‘the mark of arising’ of the AMF as three marks of arising with its own peculiar view.
大乘起信論은 성립된 이후부터 지금까지 수많은 주석가들의 다양한 시각 에서 해석되고 있다. 주석서에 나타나는 대승기신론에 대한 이해에는 당시 의 사상적 경향이 반영되어 있기 때문에, 여러 주석서들을 함께 고찰함으로써 시대적 흐름에 따른 사상적 변화를 확인해 볼 수 있다. 이와 같은 사실에 주목 하여, 대승기신론에서 究竟覺을 밝히면서 “마음이 처음 일어남을 깨달아서 마음에는 처음 일어난 상이 없다[覺心初起心無初相]”고 서술한 부분에 대한 起 信論疏, 大乘起信論義記, 釋摩訶衍論의 해석을 중점적으로 고찰한다. 대승기신론은 최후의 깨달음의 단계에서 제거되는 不覺相을 ‘生相’이라 는 용어 대신에 ‘初相’으로 표현한다. 이에 대해 세 주석서는 모두 ‘초상’을 ‘생 상’으로 정의하지만, 생상으로 규정되는 불각상과 생상을 끊는 지위는 각각 다르다. 생상을 業相, 轉相, 現相으로 보는 기신론소와는 다른 관점에서, 석 마하연론은 대승기신론의기와 동일하게 생상 이전의 주상에 전상과 현상 을 포함시킨다. 하지만 석마하연론은 가장 미세한 불각상을 단순하게 제10 지에서 제거한다고 하는 대승기신론의기 보다는, 제10지에서 한 걸음 더 나 아간 無垢地에서 소멸한다고 하는 기신론소와 의견을 같이한다. 그래서 구 경각을 因滿位와 果滿位로 나누어, 전자는 제10지로 두고 후자는 대승기신론의 染心에 대한 이해를 기반으로 하여 如來地라고 설정한다. 이러한 석마하연론의 해석은 서로 다른 두 단계에서 동일하게 업상 하나만 을 제거하게 되는 구조적 모순에 직면하게 된다. 따라서 석마하연론은 생상 인 업상의 생성과정을 구체화하여 獨力業相, 獨力隨相, 俱合動相이라는 독창적인 세 가지 생상을 제시한다. 그리고 구합동상을 제10지에 연결하고 독력업상을 여 래지에 배대하여, 모순을 해결하고 논리적 체계성을 갖춘다. 이것이 석마하연 론에서 대승기신론의 초상을 세 가지 생상으로 나누어 독자적인 해석을 한 이유이다.
References
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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 46
  • No :0
  • Pages :45~70