투고논문

31 March 2024. pp. 61∼89
Abstract
The drinking ethics of Buddhism, which emphasizes temperance as a proper moral practice, changed to show a tolerant and receptive attitude toward drinking in late Chosŏn Buddhism. The poetry of monks uses metaphorical expressions to describe the background in which this drinking culture was formed. In the Chosŏn era, the ethics and morality of Confucianism presented society with a way of life and values that substantially contributed to the formation of the surrounding culture, and alcohol was considered to be a very important substance in everyday life throughout society. The tolerant attitude toward and advocacy of alcohol use by Confucian society was one of the reasons why monks chose to drink alcohol. Monks, who frequently engaged in social exchanges with Confucian scholars, often reflected on the drinking ethics and culture of Confucianism in the context of their ascetic lives. Following the lead of Confucianism, they opted to engage in drinking culture, wherein alcohol served as a non-verbal means of communication that could help build relationships, including with the Confucians, as well as helping them express their thoughts and write poetry more freely. This lifestyle of drinking brought ambiguity to the identity of monks at the time. They led lives that were similar to the cloistral life pursued by Tao Yuanming, a notable drinking poet. Although drinking may have led to internal conflicts among Sŏn practitioners, they treated alcohol with an attitude of self-regulation and moderation. In late Chosŏn Buddhism, alcohol was a means of social exchange for monks, as well as a representative substance of that era of Korean Buddhism. This drinking culture of Korean Buddhism supported Korean Buddhism in the Confucian society of Chosŏn, which was socially powerful, despite being in conflict with Buddhist ethics. The specific circumstances affecting Buddhism at certain times may somewhat transform Buddhist ethics, but the fundamental spiritual thought should never be forgotten.
올바른 도덕적 실천으로 금주(禁酒)를 강조하는 불교 음주 윤리는 전통적인 한국불교에서 관용적이고 수용적인 태도로 변모한다. 조선 후기 선시(禪詩)는 한국불교 음주문화 일면을 은유적 표현으로 말해준다. 조선시대에는 유가 윤리와 도덕이 사회에 삶의 방식과 가치를 제시하고 문화 형성에 이바지하였으며, 술은 사회 전반에 걸쳐 일상생활에서 중요한 물질이었다. 이러한 사회문화 환경이 승려가 술 마시는 것을 용인하는 원인 중 하나로 작용하였다. 유자들과 사회적 교류가 많았던 승려들은 유가의 음주 윤리와 문화를 수행 생활에 차용하였다. 그 배경에는 사회가 승려의 음주를 부추기고 관용적 태도와 옹호로 지지한 점도 있다. 무엇보다 유자들은 승려들과 음주로 소통하려 했다. 승려들 역시 유자들과 같이 비언어적 소통 수단인 술과 음주로 그들과 친목을 쌓고, 생각과 마음을 표현하고, 시를 지으며 관계를 유지하여 승려의 음주는 수행자로서 그들 정체성에 모호함을 불러왔다. 이들이 보여준 삶의 모습은 유자들이 동경한 음주시인 도연명이 추구한 은인(隱人)과도 같았다. 음주는 승려들에게 파계라는 내적 갈등을 불러오기도 하지만, 이들은 자기 규제와 절제로 술을 대한다. 조선 후기 불교에서 술은 사회와 관계 유지 수단으로 한국불교가 처했던 시대상을 대변하는 물질이었다. 이러한 한국불교 음주문화는 그것이 비록 불교 윤리에 반하는 것이나 조선시대 강력한 사회적 힘을 가진 유가 사회에서 한국불교를 지탱해준 힘이었다. 그러나 불교가 처한 시대적 상황에 따라 불교 윤리가 다소 변형될 수는 있으나 근본이념을 잊어서는 안 된다.
References

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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 78
  • No :0
  • Pages :61∼89