All Issue

2020 Vol.63

투고논문

30 June 2020. pp. 1∼35
Abstract
This study aims to propose an alternative understanding by tracing the origins of the embryologic interpretations of Twelve Nidānas (paṭiccasamuppāda) in Nikāyas. Since the interpretation from Abhidhamma, Twelve Nidānas has been regarded as a reincarnation theory that explains the embryologic process. Though major commentators and researchers have been rejecting the embryologic interpretations, the embryologic interpretations are regarded to be a difficult issue either to accept or reject because of the expressions such as "consciousness [viññāṇa] descends into the mother’s womb" in Mahānidāna-sutta and "the infant was born from an union of three conditions that are the mother and father and the spirit-being (gandhabba)" in Mahātaṇhāsaṅkhaya-sutta. This study concentrates on the context beyond the embryologic interpretations. The former expression is to be an explanation that consciousness resumes activities of the language-recognition and comes back from Form·Formless Realm (rūpa·ārūpadhātu) to Desire Realm (kāmadhātu) among ‘Three Realms’ (Tayodhātavo). Here the mother’s womb can be understood as a conscious space such as the womb (yoni) expresses the space of a deep understanding (manas) of the law (dhamma). The latter is to be an explanation in context that the consciousness should be understood under human conditions targeting the thought of Sati who misinterpreted it as the subject of reincarnation. In this sutta, embryologic description is added after the explanations of Twelve Nidānas, to correct Sati's idea of regarding it as transcendental being. Considering these contexts, it can be seen that the Twelve Nidānas are difficult to be generalized with the embryologic interpretations. Therefore, this study claims that Twelve Nidānas should be approached by considering the whole teaching and the context of each scripture beyond the embryologic interpretation which is only a later work.
본 연구는 『니까야』(Nikāya)에서 [십이]연기(緣起, paṭiccasamuppāda)에 대한 태생학적 해석의 기원을 추적하여 그 대안적 이해를 제안하는 것을 목표로 한다. 아비담마(Abhidhamma) 해석 이후 십이연기는 태생학적 발생을 설명하는 윤회 이론으로 간주되어 왔다. 비록 주요 논사들과 연구자들이 태생학적 연기설을 거부하고 있을지라도, Mahānidāna경의 ‘식(識, viññāṇa)이 모태(母胎, matukucchi)에 하강[下降, avakkanti]한다’는 표현이나 Mahātaṇhāsaṅkhaya경의 ‘부모(mātāpita), 간답바(gandhabba)의 3가지 조건으로부터 개체가 발생한다’는 설명은 분명하기 때문에, 태생학적 연기설은 수용하기도 거부하기도 어려운 문제로 전해졌다. 이 경전들을 분석하는 과정에서 본 연구는 십이연기를 태생학적 발생에 관한 설명으로 일반화할 수 없는 맥락들을 발견한다. Mahānidāna경의 ‘식이 모태로 하강한다’는 설명은 색계・무색계에 들어선 수행자의 의식이 욕계로 돌아와 언어-인지 활동[名色]을 재개한 것에 관한 설명이다. 법(法, dhamma)에 대한 깊은 이해[意, manas]의 위치를 자궁(yoni)으로 표현한 것[如理作意, yoniso manasikāra]과 같이, 여기서 모태는 의식적 공간을 표현한 것으로 이해할 수 있다. 또한 Mahātaṇhāsaṅkhaya경의 태생학적 설명은 식을 윤회의 주체로 잘못 이해한 사띠(sati) 비구를 대상으로 하여 그의 잘못된 생각에 대치한다. 십이연기에 부가된 태생학적 설명은 식의 생물학적 조건을 설명함으로써 식을 초월적 존재로 오해한 사띠의 생각을 치유하게 된다. 이 경전의 맥락들을 고려할 경우 십이연기는 태생학적 발생에 관한 것으로 일반화하기 어렵다는 내용을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 십이연기 이해는 태생학적 연기설의 시각을 벗어나 경전의 전체 교법과 각 경전들의 맥락을 고려하여 접근해야 한다고 주장한다.
References

    ◆ 약호 및 일차 문헌 ABBREVIATIONS AND PRIMARY SOURCES

  1. AKBh Abhidharmakośabhāṣya, ed. Pradhan, Patna: K. P. Jayaswal Research Institute, 1967.
  2. CST Chaṭṭha Saṅgāyana Tipiṭaka 4.0.
  3. DN Dīgha­Nikāya, vol. I, ed. RHYS DAVIDS, T. W and CARPENTER, J. Estlin. London: The Pali Text Society(PTS), 1975.
  4. Dīgha­Nikāya, vol. II, ed. RHYS DAVIDS, T. W and CARPENTER, J. Estlin. London: PTS, 1966.
  5. DhsA Dhammasaṅgaṇī-aṭṭhakathā, CST.
  6. MN Majjhima­Nikāya, vol. I, ed. TRENCKNER, V. London: PTS, 1979.
  7. MNA Majjhima­Nikāya­Aṭṭhakathā: Papañcasūdanī, vol. I, ed. WOODS, J. H and KOSAMBI, D. London: PTS, 1977.
  8. Nidd Mahāniddesa, parts I and II, ed. Louis de La Vallée, and THOMAS, Edward Joseph. London: PTS, 1978.
  9. SN Saṃyutta­Nikāya, vols. I-IV, ed. FEER, M. Leon. London: PTS, 1975-90.
  10. SNA Saṃyutta­Nikāya­Aṭṭhakathā: Sārattha­Ppakāsinī, I-III, ed. WOODWARD, F.L. London: PTS, 1977.
  11. ṭīkā Ṭīkā, CST.
  12. Vibh Vibhaṅga, CST.
  13. Vism Visuddhimagga, ed. RHYS DAVIDS, C.A.F. London: PTS, 1975.
  14. T 『大正新修大藏經』,Cbeta.
  15. ◆ 이차 문헌 SECONDARY LITERATURE

  16. BUDDHADĀSA, Bhikkhu. 1992. Paticcasamuppada- Practical Dependent Origination, Bangkok: The Dhamma Study & Practice Group.
  17. CHO, Joon-ho (조준호). 2009. 「무명(無明)과 공(空) - 욕망의 비실재성에 대한 불교적 통찰」 [“Ignorance and Emptiness - Buddhist Insight into the Unreality of Desire”], 『불교학연구』 (Korea Journal of Buddhist Studies), vol. 24, 177-219.10.21482/jbs.24..200912.177
  18. CHUNG, Hoyoung (정호영) tr. 1989. 『아비달마의 哲學-존재의 분석』 [*Abhidharma Philosophy- An Analysis of Existence], Seoul: 민족사 (Minjoksa).
  19. GETHIN, Rupert Mark Lovell. 1998. The Foundations fo Buddhism, Oxford University Press.
  20. . 2001. The Buddhist Path to Awakening, Oxford: Oneworld Publications.
  21. GOMBRICH, Richard Francis. 1996. How Buddhism Began, London: Routledge.
  22. HAMILTON, Sue. 1996. Identity and Experience: The constitution of the human being according to early Buddhism, London: LuzacOriental.
  23. HIRAKAWA, Akira (平川彰). 1988. 『法と緣起』 [*Dharma and Dependent Origination], Tokyo: Shunjusha (春秋社).
  24. HUH, Woo-sung (허우성) tr. 2006. 『초기불교의 역동적 심리학』 [The dynamic psychology of early Buddhism], Seoul: 경희대학교 출판문화원 (Kyung Hee University Communication & Press).
  25. KIM, Jong-wook (김종욱) tr. 2008. 『불교철학의 역사』, [A history of Buddhist philosophy : continuities and discontinuities], Seoul: 운주사 (Unjusa).
  26. KRITZER, Robert. “Vasubandhu on saṃskārapratyayaṃ vijñānam,” Journal of the International Association of Buddhist Studies, vol. 16, 1993, 24-55.
  27. KWON, OhMin (권오민). 2003.『아비달마불교』 [*Abhidharma Buddhsim], Seoul: 민족사 (Minjoksa).
  28. . 1994. 『유부아비달마와 경량부철학의 연구』 [*A Study on Sarvastivada and Sautrantika], Seoul: 경서원 (kyŏngsŏwŏn).
  29. LEE, JoongPyo (이중표). 1991. 『아함의 중도체계』 [*Majjhimā Philosophy in Āgama], Seoul: 불광출판부 (Bulkwang publication).
  30. LIM, Seung-Taek (임승택). 2015. 「무아・윤회 논쟁에 대한 비판적 검토 : 초기불교를 중심으로」 [“A Critical Review on the Debates about Selflessness and Rebirth”], 『불교학연구』 (Korea Journal of Buddhist Studies), vol. 45, 1-31.10.21482/jbs.45..201512.1
  31. LUSTHAUS, Dan. 2002. Buddhist Phenomenology: A philoshophical investigation of Yogācāra Buddhism and the Ch’eng Wei-shih lun, London: RoutledgeCuron.
  32. ÑĀṆANANDA, Bhikkhu. 1971. Concept and Reality in Early Buddhist Thought, Kandy: Buddhist Publication Society.
  33. ÑĀNAVĪRA, Bhikkhu. 2001. Notes on the Dhamma – Clearing the Path, Writtings of Ñānavīra Thera(1960-1965), vol. I, Colombo: Buddhist Cultural Centre.
  34. NAM, Sooyoung (남수영). 2010. 『용수의 중관사상』 [*Madhyamika Philosophy of Nagarjuna], Yongin: 여래 (Yeorae).
  35. . 2010. 「실유론자들의 불상부단설에 대한 용수의 비판」 [“Nāgārjuna‘s Critique on the Theory of Non-permanence and Non-destruction of Dravya-sat vādin”], 『인도철학』 (The Journal of Indian Philosophy), vol. 30, 97-128.
  36. PARK, Chang-Hwan (박창환). 2014. 「구사론주 세친(Vasubandhu) 緣起觀의 연속과 불연속」 [“The Continuity and Discontinuity of Vasubandhu’s View of Dependent Origination”], 『불교학연구』 (Korea Journal of Buddhist Studies), vol. 38, 51-135.
  37. PARK, Kyoung-Joon (박경준). 1989. 「초기불교의 연기상의설 재검토」 [*Review on the Interdependency as Interpretation on Dependent Co-arising], 『한국불교학』 (The Journal of the Korean Association for Buddhist Studies), vol. 14, 128-136.
  38. RONKIN, Noa. 2005. Early Buddhist Metaphysics: The making of a philoshophical tradition, London: RoutledgeCuron.10.4324/9780203537060
  39. UI, Hakuju (宇井伯壽). 1965. 『印度哲學硏究 第二』 [*Study on Indian Philosophy Vol 2], Tokyo: Iwanami Shoten (岩波書店).
  40. WALLESER, Max. 1904.Die philosophische Grundlage des älteren Buddhismus, Heidelberg: C. Winter.
  41. WALSHE, Maurice. The Long Discourses of the buddha-A translation of the Dīgha Nikāya, Boston: Wisdom Publications, 1987.
  42. WOO, Dong-Pil (우동필). 2012. 「십이연기에서 오온」 [“The Five Aggregates in Twelve Links of Dependent Origination”], 『불교학보』 (Journal of Institute for Buddhist Studies), vol. 63, 51-84.
  43. . 2014. 「십이연기 전개설 비판」 [“The Critical Study on the Theory of the Process of Development about Paṭiccasamuppāda”], 『한국불교학』 (The Journal of the Korean Association for Buddhist Studies), vol. 72, 158-184.
  44. .2016. 「『니까야』로 본 『중론』의 십이연기」 [“Interpretation on Pratītyasamutpāda of Madhyamaka-śāstra”], 『불교학연구』 (Korea Journal of Buddhist Studies), vol. 49, 199-231.
  45. YOON, Heecho (윤희조). 2006. 「초기경전에 나타난 망상(papañca)에 대한 일고찰」 [“A Study on Papañca in Early Buddhism”], 『불교학연구』 (Korea Journal of Buddhist Studies), vol. 13, 155-179.
  46. YŎNAM, Chongsŏ (연암종서) tr. 1994. 『열반의 개념』 [The Concept of Buddhist Nirvana], Seoul: 경서원 (Gyeongseowon).
Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 63
  • No :0
  • Pages :1∼35