All Issue

2022 Vol.70

투고논문

31 March 2022. pp. 1∼24
Abstract
I classify the teachings on selflessness presented in Early Buddhism into three categories. In the preceding paper, I examined the six types belonging to the first two categories, and in this paper, I focus on the six types that fall into the third category. The types of the first category advocate for a meaning of selflessness that is close to the meaning ‘it's not mine (非我).’ These types are not ontological negatives to the self, but only point to disidentification with empirical phenomena. The three types belonging to the second category criticize speculative views and even regard views or claims about selflessness as objects of overcoming. These types convey a message of not falling into the idea of ‘me’ in any form, while remaining wary of obsession with the concept of selflessness. In contrast, the six types of the third category, which are intensively dealt with in this paper, correspond to the starting point of the metaphysical selflessness discourse. These types attempt a speculative interpretation of selflessness in an objective and universal way. These six types of selflessness were heterogeneous at the time of Early Buddhism, but gradually expanded their influence as they were transmitted to later literary traditions after Early Buddhism. This paper provides sufficient examples to remind us of the general aspects and transformation process of the theory of selflessness in Early Buddhism.
필자는 초기불교 당시 유통된 무아설의 유형을 3가지 부류의 12가지로 파악한다. 선행 논문인 󰡔초기불교 무아설의 유형에 대한 검토와 분류 I󰡕에서는 이들 중 첫 두 부류에 속한 6가지 유형에 대해 살펴보았고, 본 논문에서는 세 번째 부류로 귀속되는 6가지 유형을 설명하는 데 초점을 맞춘다. 필자의 판단에 따르면 첫 번째 부류의 3가지 무아 유형은 ‘나의 것’ 등을 부정하면서 비아(非我)에 가까운 무아의 의미를 표방한다. 이러한 서술방식에 따르면 무아란 자아에 대한 존재론적 부정이 아니며 다만 경험적 현상들과의 탈동일시(disidentification)를 가리킬 뿐이다. 두 번째 부류에 속한 3가지는 사변적 견해를 비판하면서 무아에 대한 견해나 주장마저도 극복의 대상으로 간주한다. 또한 무아라는 개념에 대한 집착을 경계하면서 어떠한 형태로든 ‘나’라는 생각에 빠지지 말라는 메시지를 전한다. 한편 본 논문에서 집중적으로 다루는 세 번째 부류의 6가지 유형은 형이상학적 무아 담론의 성격을 지닌다. 이들은 객관적이고 보편적인 방식으로 무아에 대한 사변적 해설을 시도한다는 점에서 공통적이다. 이들 세 번째 부류의 무아 유형은 니까야(Nikāya)에서는 주류적 방식이 아니지만 아비달마구사론(阿毘達磨俱舍論, Abhidharmakośabhāṣya) 등 후대의 문헌들로 내려오면서 그 영향력을 확장시켜 나간 듯하다. 필자는 두 편의 논문으로 구성되는 본 연구를 통해 3가지 부류의 12가지 무아 유형의 구체적인 사례를 제시한다. 이들은 초기불교 무아설의 일반적 양상을 확인시켜주는 동시에 그 변용이 어떻게 시작되었는가를 되짚어보게 해준다.
References

    ◆ 약호 및 일차문헌 ABBREVIATIONS AND PRIMARY SOURCES

     

  1. AN    Aṅguttaranikāya, ed. MORRIS, M. and E. HARDY, 5vols., London: Pali Text Society, 1955-1961(reprints).
  2. DN    Dīghānikāya, ed. RHYS DAVIDS, T. W. and J. E. CARPENTER, 3vols., London: Pali Text Society, 1942, 1982, 1932 respectively (reprints).
  3. MN    Majjhimanikāya, ed. TRENCKNER, V. and R. CHELMERS, 3vols., London: Pali Text Society, 1979, 1925 & 1951 respectively (reprints).
  4. Mil    Milindapañha, ed. TRENCKNER, V., London: Pali Text Society, 1962.
  5. Ps    Paṭisambhidāmagga, ed. TAYLOR, A. C., 2vols., London: Pali Text Society, 1905, 1907.
  6. SN    Saṁyuttanikāya, ed. FEER, M. L., 5vols., London: Pali Text Society, 1991, 1989, 1975, 1990 & 1976 respectively (reprints).
  7. T    大正新修大藏經 [Revised Buddhist Canon compiled during the Taishō reign period]. Eds. TAKAKUSU, Junjirō (高楠順次郞) and Kaikyoku WATANABE (渡邊海旭) et. al., 100 vols., Tokyo: Daizōkyōkai, 1924-1935.
  8.  

    ◆ 이차 문헌 SECONDARY LITERATURE

     

  9. BRONKHORST, Johannes. 2009. Buddhist Teaching in India, Boston, Wisdom Publications.
  10. COLLINS, Steven. 1982. Selfless Person: Imagery and Thought in Theravāda Buddhism, Cambridge University Press. 10.1017/CBO9780511621499
  11. FAURE, Bernard. 1993. Chan Insights and Oversights: An Epistemological Critique of the Chan Tradition, Princeton University Press. 10.1515/9780691218106
  12. GAKMOOK, Bhikkhu. 2009. 『상윳따니까야 제3권』 [Korean Translation of Saṁyutta Nikāya vol.3] Ulsan: 초기불전연구원 (Center of Early Buddhist Studies).
  13. HWANG, Soon-il (황순일). 2010. 「구원학적 측면에서 본 초기불교의 열반」 [“Early Buddhist Concept of nirāna from the Soteriological point of view”], 남아시아연구 (Journal of South Asian Studies), vol. 16, 95-116. 10.21587/jsas.2010.16.1.005
  14. ______. 2011. 「구사론 파아품에 나타난 자아논증과 그 비판」 [“An argument for the demonstration of Ātman in the ninth chapter of the Abhidharmakośabhāṣya”], 인도철학 (Korean Journal of Indian Philosophy), vol. 62, 115-129.
  15. JOHANSSON, Rune E. A. 1969. The Psychology of Nirvana, London: George Allen and Unwin Ltd.
  16. JOHANSSON, Rune E. A (루네 요한슨), HUH Woo-sung tr. (허우성 역). 2006. 『초기불교의 역동적 심리학』 [(The) Dynamic Psychology of Early Buddhism] Seoul: 경희대학교 출판국 (*Kyung Hee University Publishing Department).
  17. JUNG, Seung-seok (정승석). 1999. 『윤회의 자아와 무아』 [Self and Selflessness of Rebirth], Seoul: 장경각 (*Janggyeonggak).
  18. ______. 2021. 『인도의 이원론과 요가』 [Indian dualism and yoga], Seoul: 씨아이알 (CIR).
  19. KALUPAHANA, David J. 1984. Buddhist Philosophy: A Historycal Analysis, Honolulu: University Press of Hawaii. 10.1515/9780824861711
  20. KASULIS, Thomas P. 1993. “Nirvāṇa” The Encyclopedia of Religion vol.10, New York: Macmillan Publishing Company.
  21. KASULIS, Thomas P (토마스 카술리스), KIM, Joung-uk tr. (김종욱 역). 2008. 『불교철학의 역사』 [A history of Buddhist philosophy : continuities and discontinuities], Seoul: 운주사 (Unjusa).
  22. KWON, Oh-min (권오민). 2002. 『아비달마구사론 4』 [Korean Translation of Abhidharmakośabhāṣya vol. 4], 동국대학교 동국역경원 (*Dongguk University Dongguk Yeokgyeongwon).
  23. LIM, Seung-taek (임승택). 2013. 『초기불교, 94가지 주제로 풀다』 [Early Buddhism, Commenting on 94 Topics], Anseong: 종이거울 (*Paper Mirror).
  24. ______. 2015. 「무아 윤회 논쟁에 대한 비판적 검토」 [“A Critical Review on the Debates about Selflessness and Rebirth”] 불교학연구 (Korea Journal of Buddhist Studies), vol. 45, 1-31.
  25. ______. 2017. 「무아에 대한 형이상학적 해석의 양상들」 [“On the Metaphysical Interpretations of Selflessness (Anattan)”] 인도철학 (Korean Journal of Indian Philosophy), vol. 51, 101-138.
  26. ______. 2019. 「실천적 무아와 형이상학적 무아」 [“Practical Selflessness and Metaphysical Selflessness”] 불교평론 (Buddhist Review), vol. 79, 381-414.
  27. ______. 2020. 「니까야에 나타나는 무아의 용례와 의미」 [“On the Usages and Meaning of Anttan in Nikāyas”] 동아시아불교문화 (Journal of Eastern-asia Buddhism and Culture), vol. 41, 57-83. 10.21718/EABC.2020.41.03
  28. ______. 2021. 「초기불교 무아설의 유형에 대한 검토와 분류 I」 [“The Types of Teaching on Selflessness(anattan) in Early Buddhism I”] 불교학연구 (Korea Journal of Buddhist Studies), vol. 69, 1-22.
  29. MASUDA, Hideo (增田英男). 1965. 「無我と主體性」, 『印度學佛敎學硏究』(Journal of Indian and Buddhist Studies) 14-1, Tōkyō: 春秋社 (Shunjusha).
  30. NAKAMURA, Hajime (中村元). 1963. 「インド思想一般から見た無我思想」, 『自我と無我』, Tōkyō: 春秋社 (Shunjusha).
  31. RADHAKRISHAN, S. 1977. Indian Philosophy vol.1, London: George Allen & Unwin Ltd (thenth impression).
  32. RAHULA, Walpola. 1978. What the Buddha Taught, First paperback edition, London: Gordon Fraser Gallery Ltd.
  33. RHYS DAVIDS, C.A.F. 2014. Buddhist Psychology: an inquiry into the analysis and theory of mind in Pali literature, New Delhi: Dev Publishers & Distributors.
  34. SEO, Hyun-Hee (서현희). 2011. “A Study of the relationship between saṃyojana and ariyapuggala – Based on Pāli Nikāyas”, A Doctoral Thesis at Seoul University of Buddhism
  35. VETTER, Tilmann. 1988. The Ideas and Meditative Practices of Early Buddhism, E. J. Brill, Leiden·New York·KØbenhavn·Köln.
  36. YUN, Ho-jin (윤호진). 1993. 『無我·輪廻 문제의 연구』 [A Study on the Problems of Selflessness and Rebirth], Seoul: 민족사 (Minjoksa).
  37. https://www.digitalpalireader.online/_dprhtml/index.html (2022.3.16.)
Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 70
  • No :0
  • Pages :1∼24