31 August 2012. pp. 315 ~ 350
Abstract
Yuanwu Keqin(圓悟克勤), a great master of Buddhism in the Southern Song Dynasty, attached a great deal of value to ‘Song Gu’(頌古, the well-known ancient verses expressed in succinct Gatha in Zen Buddhism is called Song Gu) and brought about the development of ‘Literal Zen’ during the Song Dynasty. His disciple, Dahui Zonggao(大慧宗杲 emphasized the thoughts of patriotism and loyalty to the throne, contributing to the secularization and prompt appropriation of Zen by the literati. KanhwaSeon advocated by Dahui Zonggao called for the practice of Zen master Zhaozhou’s wordless hwadu (話 頭). He encouraged practitioners to query a hwadu for getting enlightenment. So, Kanhwa involves direct into a hwadu which in turn involves searching for an answer in koan. The poetic circle of the Southern Song Dynasty was directly influenced by these characteristics of Zen sect in the Southern Song Dynasty showing traits either immediately or in the form of metaphors in their poetry(以禪入詩, 以禪喻詩). Zen master Songgao emphasized consistently about patriotism and the harmonized combination of Confucianism and Buddhism. And it’s not so surprising that Lu You(陸游), a model patriotic poet, emphasized the same thoughts in his verse(詩家三昧). Yang Wanli(楊萬里) also advocated flexible approach in his verse(活法) and break of the secular(透脫) and finally developed his own style of Chengzhai prosody(誠齋體). Fan Chengda(范成大) asserted nourishing heart by practicing Buddhism and stressed the syncretism of Confucianism, Buddhism and Taoism(三教融合) which was represented by the seclusion in his old age.
南宋 圓悟克勤선사에 의한 頌古중시는 송대에서 文字禪의 발전 을 불러오게 된다. 원오극근의 제자 大慧宗杲(1089-1163)는 忠 君愛國과 儒佛融合을 강조함으로써 선학의 세속화와 더불어서 문 인들의 선학 수용을 촉진하는 계기가 된다. 大慧宗杲가 강조한 看 話禪은 바로 趙州禪師의 無字화두를 참구할 것을 강조하였으며, 동 시에 배우는 사람들이 疑情을 일으킬 것을 격려하였다. 疑情으로써 공안을 참구하여 깨우침을 얻도록 추구하였던 것이다. 소위 말하는 看話는 화두를 참구하는 것을 가리키는 것이고, 화두는 공안 속에 서 말하는 대답을 가리키는 것이다. 남송 선종의 이러한 특징은 남 송시단에 유행한 以禪入詩와 以禪喻詩의 문학적인 경향에 직접적 인 영향을 미친다. 게다가 종고선사는 시종일관 忠君愛國과 儒佛融 合을 강조하였고, 이러한 조류는 시가와 문학의 발전에도 영향을 미친다. 즉 당시 유불융합이라는 시대적인 배경아래에서 전형적인 애국시인으로 평가 받는 육유가 “詩家三昧”를 강조하는 것도 조금 도 이상한 현상이 아니었던 것이다. 양만리도 “活法”과 “透脫”를 제창함으로써 “誠齋體”라는 일가를 이루게 된다. 범성대도 또한 “以佛 修心”을 강조하는 동시에 “三教融合”을 적극적으로 강조하였고, 만 년에 이르러서는 본인 스스로도 은거생활을 하게 된다. 이처럼 남 송대 시가의 중흥을 불러왔다고 평가 받는 육유와 양만리, 범성대 의 시작품은 당시 유행한 간화선 및 선종사상과 매우 밀접한 관계 를 이루고 있음을 알 수 있다.
References
Sorry, not available.
Click the PDF button.
Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 32
  • No :0
  • Pages :315 ~ 350