31 March 2014. pp. 257 ~ 293
Abstract
Previous studies on Fazang’s 法藏 theory of the ten-foldConsciousness-only 十重唯識說 state that Fazang’s theory wasinfluenced by Ji's 基 theory of the Five-fold Consciousnessonly五重唯識說. Although they are similar in pattern andname, the meaning of Fazang’s and Ji’s theories do not agreewith one another. Fazang disparages Faxiangzong’s 法相宗theory of Consciousness-only in his Classifications of BuddhistTeachings 敎相判釋. Fazang deconstructs accepted notions ofConsciousness-only and overlays his own ten-stage mind-onlytheories on top of this foundation. Fazang’s theory of the tenfoldConsciousness-only is an analysis on the ‘one-mind’ 一心that the triloka is but one-mind ‘三界虛妄 但是一心作’ cited froma verse of the Avataṃsaka Sūtra 華嚴經. Fazang considers mindas vijñāna 識, not citta 心. This is a reflection of his intention toprove the superiority of Faxingzong 法性宗 over Faxiangzong 法相宗. There is also a semantic change in the general meaning ofConsciousness-only 唯識. Fazang substantially equates mindonly唯心 with Consciousness-only 唯識. Seen from a differentperspective, Fazang’s theory of the ten-fold Consciousness-onlyis a well-structured Consciousness-only theory which is graduallydeveloped according to his Classifications of Buddhist Teachings. In Fazang’s theory of Mind-Consciousness 心識說, thisSubsume-transcendency relation is established: ‘the Ālayavijñāna阿賴耶識 of Mahāyāna-beginning-teaching 大乘始敎 ⊂ theTathāgatagarbha 如來藏 of Mahāyāna-final-teaching 大乘終敎 ⊂the one-mind 一心 of the distinct-one-vehicle-teaching 別敎一乘.’ Huayan thought is a distinct teaching 别敎 which engagesall others, and all Buddhist teachings flow from it in Fazang’sClassifications. Simultaneously, from another perspective,all teachings can be grouped into a common doctrine inConsciousness-only. Consciousness-only is a common-teaching同敎 in ten different levels. This is Fazang’s interpretation on theone-mind from a verse of the Avataṃsaka Sūtra. With regardto Fazang’s argument on Mind-Consciousness in the ten-foldConsciousness-only, by his logic it is possible to embrace theclassifications of all Buddhist teachings. He intends to prove thatHuayan doctrine is the most developed theory that covers anyother teachings. Fazang's thought is based on the theory of Mindonly唯心論, and the one-mind is the matrix on which his thoughtis founded. Notably, his philosophy demonstrates characteristicsof thought unique to Chinese Buddhism.
선행연구에서는 법장(法藏)의 십중유식설(十重唯識說)은 규기(窺基)의 오중유식설(五重唯識說)을 원용한 것이라고 한다. 그 명칭과 사유패턴에서 유사성은 인정되지만, 오중유식설과 십중유식설의 의미가일치하지는 않는 것으로 보인다. 법장이 오중유식설에 착안하여 십중유식 논의를 전개하고 있는 것으로 보이지만, 법상유식을 대승시교로폄하하며 판석하는 연장선 위에서 유심사상(唯心思想) 관련 논의들을열 가지로 전개하고 있는 것이 법장의 십중유식 논의이다. 법장의 십중유식설과 같은 화엄교학의 전개에는 당시 경쟁관계였던 법상유식에 대한 강한 견제가 드러나고 있다.『 화엄경』「 십지품」의“三界虛妄 但是一心作”은 엄밀히 말하자면 유식사상이 아니다. 법장이이를 굳이 ‘唯識’이라고 명칭하며 주석한 것은 법상유식과 대결할 의도의 표출로 보인다. 십중유식 논의에서 법장은 대승불교 여러 종파의심식에 관련한 논의를 중심축으로 자신의 교상판석에 따라 여러 유심사상 관련 논의를 유식사상이라고 명칭하며, 화엄교학의 법계연기사상을 특별한 최고의 가르침으로 자리매김 시키고 있는 것이다. 법장은 교상판석의 심식설과 연계하여 ‘一心’을 해석하며 별교일승 법계연기설을 십중유식 논의에서도 구축하고 있다. 별교(別敎)의 측면에서 보면 각 교의 간의 위차가 인정되지만, 동교(同敎)의 측면에서 십중유식 각 단계 하나하나는 ‘唯識’이라는 공통되는 교의로 묶일 수 있다. “三界虛妄 但是一心作”에 대한 법장의 주석이십중유식설이고, 이는 『화엄경탐현기』의 분류대로 ‘一心所攝’의 ‘集起門’과 관련된 해석이다. 곧 ‘一心’이 짓는 것이 삼계의 일체 존재와 현상의 모습이라는 것이 십중유식설을 통해 법장이 보이고 있는 것이다. 모든 것을 ‘一心’이라는 동교로 아우르며 포월(包越)하려는 총체성의철학이 법장의 십중유식설이다. 사상사적으로 교판과 관련한 법장의해석학적 전략에 의한 ‘一心’ 이해는 인도불교와는 다른 중국불교의 종파적(宗派的) 사유패턴의 특징을 잘 보여주고 있다.
References
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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 38
  • No :0
  • Pages :257 ~ 293