31 March 2015. pp. 59 ~ 82
Abstract
Since the 17th century, Buddhist sects in Joseon had unified around the Seon (Jp. Zen) School under the Linchi Seon 臨濟禪 tradition. However, this did not mean that the academic tradition of the Doctrinal School disappeared; rather, it was merged into the meditation-oriented Seon School. Therefore, the Buddhist education course at the time was designed around the idea of amalgamating the Seon and Doctrinal schools. Zhuandenglu 傳燈錄 and chanting practice were the main themes of Seon studies, while Doctrinal studies focused mainly on the Avataṃsaka Sūtra since the various sects of Doctrinal Buddhism unified under the Hwaeom School (Ch. Huayan zong) 華嚴宗 in the early Joseon period. In particular, the fact that thousands of people gathered several times since the 18th century to listen to lectures on the Avataṃsaka Sūtra in southern Korea is historically significant because it contradicts the general idea of an oppressed Buddhism during the Joseon period. Thus, this study aims to elucidate the historical surroundings of the reawakened tradition of Huayan study in the late Joseon period. Since the consolidation of Buddhist sects in the early Joseon period, the tradition of Buddhist practice coalesced around the union of Seon and Doctrinal schools and Buddhist education in seminaries subsequently followed this mold. In 1681, a Chinese ship ran aground on Imja Island in South Jeolla Province, and several Buddhist books were gathered from the wrecked ship by the monk Baegam Seongchong 栢庵性聰 (1631–1700) and later published. Among these published books were Hwaeomsocho 華嚴疏鈔 and Hoehyeongi 會玄記. When these books became standard reading in seminaries in the 18th century, the study of the Avataṃsaka Sūtra was reawakened. This revitalization created an environment where monks would travel around the country to learn under prominent teachers of the Sūtra, spawning a tradition of transcribing collections of annotations made by renowned lecturers.
17세기 이후 조선 불교계는 임제선(臨濟禪) 전통의 선종으로 모든 종파가 통합되었지만 교종 전통의 학문체계가 없어진 것이 아니라 선종 속으로 편입되었다. 이에 따라 강원에서는 선교융합적(禪敎融合的)인 이념에 의거하여 교육과정이 체계화되었다. 선(禪)의 경우는 조선전기 이래 전등록이나 염송이 중요시되었으므로 그대로 교육과목으로 채택되었고, 교(敎)의 경우는 조선전기에 이미 여러 교종의 전통이 화엄종으로 통합되었으므로 화엄경이 중시되었다. 특히 18세기 이후 여러 차례 수천 명이 모이는 화엄대회가 남부 지역에서 개최되었다. 이러한 기록은 숭유억불정책으로 인해 불교계가 크게 위축되었을 것으로 보는 기존 견해와는 배치되는 사실이다. 이에 본 논문에서는 조선후기 화엄학 유행의 역사적 사실을 밝히고 그 배경에 대해 세 가지로 살펴보았다. 첫 번째로는 조선전기에 이루어진 종파 통폐합 이후 선교융합적인 수행풍토가 불교계 저변에 확대되었고 이를 기반으로 강원교육이 정착하였다. 두 번째로는 1681년 표류선에 의해 전래된 화엄소초와 회현기가 복각되어 강원교재로 사용되면서 화엄학 유행에 결정적 영향을 미쳤다. 세 번째로는 강원에서 화엄학 연구가 중요시되면서 화엄학에 정통한 강사를 찾아다니며 공부하는 분위기가 형성되었고, 유명 강사의 강원 노트에 해당하는 화엄사기를 필사하는 전통이 생겨났다.
References
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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 42
  • No :0
  • Pages :59 ~ 82