31 March 2017. pp. 247~275
Abstract
The purpose of this study is to clarify the difference of momentary concentration (khaṇika samādhi) between Pa-Auk method and Mahasi method. In the meditation way prescribed by Pa-Auk Sayadaw, momentary concentration can be attained in two ways. One is by focusing on single object. Momentary concentration emerges right before the access concentration as a preparatory sign. The other one is by exiting from aborption. Praticioners use this momentary concentration when proceeds the vipassanā practice. On the other hand, in the meditation method by Mahasi Sayadaw, practitioners achieve momentary absorption by developing concentration power through ways such as labeling objects etc. They are not focusing on one single object but labeling objects makes their mind staying on moving objects through conceptual way. Pratitioner can achieve momentary concentration by utilizing conceptual phenomenon. That is similar to Pa-Auk samatha practice where practioners use lights emerging when staying on a single object. Subsequently practitioners using the Mahashi method could develop elements of absorption by practicing not only vippasana, but also samatha. To sum up, practitioners of Pa-Auk method proceeds vipassanā using momentary concentration after exiting absorption, whereas those using Mahasi method proceed vipassanā without staying on absorption even though their concentration power is strong enough. Therefore, it could be concluded that regardless to the different starting point both methods share common elements; Helping practitioners to attain the absorption and practicing vipassanā with the power of momentary concentration. Difference is that Pa-Auk practice use momentary concentration from the preparatory stage before acccess concentation.
본 논문의 목적은 파욱 수행에서 찰나삼매와 마하시 수행에서 찰나삼매가 어떻게 다른지를 밝히는데 있다. 파욱 수행에서 찰나삼매는 두 가지로 나누어진다. 첫 번째 찰나삼매는 하나의 대상에 집중하여 근접삼매에 이르기 전 준비단계에서 나타나는 것이고 두 번째 찰나삼매는 선정에 들었다 출정하여 위빠사나를 진행할 때 나타나는 것이다. 한편 마하시 수행에서는 초보 수행자들의 집중력을 향상시키기 위해 명칭붙이기 등을 통해 집중력을 계발하여 찰나삼매에 도달한다. 선정에 들기 위하여 하나의 대상에 집중하지는 않지만 명칭을 붙이는 것으로도 개념을 통해 움직이는 대상에 머무는 역할을 하게 된다. 결국 수행자는 한 대상에 머물러 빛이 나타나게 되는 파욱의 사마타 수행과 유사한 개념적 현상을 활용하여 찰나삼매에 도달하게 되는 것을 볼 수 있다. 즉 사마타와 위빠사나를 함께 진행하면서 사마타 수행에서 경험하는 선지요소들을 갖추게 된다. 정리하면 파욱 수행은 선정에 들었다가 출정하여 찰나삼매로 위빠사나를 수행하는 것이고 마하시 수행은 선정에 들 수 있을 정도의 강력한 힘은 있지만 선정에 머무르지 않고 위빠사나를 진행한다는 것이다. 출발선은 사마타와 위빠사나로 각각 다르지만 양쪽 모두 선정이라는 정점에 이르게 되고 찰나삼매라는 집중의 힘으로 위빠사나를 수행한다는 유사한 결론에 도달하게 된다. 차이점은 파욱 수행에서 근접삼매 이전에 준비단계에서도 찰나삼매를 활용한다는데 있다.
References
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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 50
  • No :0
  • Pages :247~275