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2017 Vol.52
30 September 2017. pp. 1~25
Abstract
In the Buddhist texts, the Saṃgha is often expressed in terms of samagga-saṃgha (和合僧), “a harmonious saṃgha”. This shows that the main concept of Saṃgha is ‘harmony’ and that harmony is the best ideology to pursue in Saṃgha. If so, what are the specific criteria of harmony and how should it be realized? This paper will explain the meaning of harmony, the method of the realization of harmony, and the significance of the Dhammena (如法) in the realization of harmony, based on the early Buddhist literature. Harmonization is often accepted as compromising and staying in peace. However, in the early Buddhist literature including the Vinayapiṭaka, harmony is a technical term referring to the state that bhikkhus or nuns belonging to the same sammukhībhūta-saṃgha (現前僧伽) conduct kamma (羯磨) together. Therefore, if we follow this definition, the method of realizing harmony is clear; that all the members (bhikkhus or nuns) of a sammukhībhūta-saṃgha gather together in one place and execute kamma in the way established by the Buddha. And in Saṃghabheda-khandhaka (破僧犍度), saṃghabheda (破僧) is the opposite of samagga-saṃgha, harmony should be based on the Dhamma and Vinaya. If you practice kamma in procedural or contextual contradictions to the teachings of the Buddha, it is a false kamma. The Vinayapiṭaka expresses this as a dhammena samaggakamma (如法和合羯磨). In principle, all members of the sammukhībhūta-saṃgha should be present and make decisions unanimously based on the Dhamma and Vinaya. In short, the samagga-saṃgha can be achieved by operating the Saṃgha based on the agreement of the members in the lawful way.
대소승을 불문하고 불교문헌에서 승가는 종종 화합승(和合僧)이라는 말로 표현된다. 이는 승가를 상징하는 주요 개념이 ‘화합’이며, 화합이야말로 승가 운영에 있어 추구해야 할 최고의 이념이라는 점을 보여준다. 그렇다면, 화합의 구체적인 기준은 무엇이며, 그것은 어떻게 실현해 가야 하는 것일까? 본 논문에서는 초기불교문헌에 근거하여 화합의 의미, 화합 실현의 방법, 그리고 화합 실현에 있어 여법(如法)이 갖는 중요성에 대해 고찰함으로써 여법화합갈마의 실행이 승가 운영에서 갖는 의미를 고찰하였다. 화합은 흔히 서로 양보하며 사이좋게 지낸다고 하는, 다소 막연한 의미로 받아들이기 쉽다. 하지만, 율장을 비롯한 초기불교문헌에 등장하는 화합의 정의를 검토해보면 화합이란 동일한 현전승가(現前僧伽)에 속한 비구 혹은 비구니들이 각각 여법(如法)한 방법으로 승가갈마를 실행하는 상태를 일컫는 전문용어이다. 따라서 이 정의에 따른다면, 화합 실현의 방법 역시 명확하다. 결계(結界)를 통해 형성된 하나의 현전승가에 속하는 구성원(비구 혹은 비구니)이 모두 한 자리에 모여 붓다가 제정한 방법대로 갈마를 실행하는 상태가 화합인 것이다. 그런데 화합의 반대어인 파승과 관련하여 「파승건도」 등에 나타나는 화합의 개념을 보면, 화합은 ‘여법’을 기반으로 이루어져야 한다. 여법이란 붓다가 설한 가르침의 내용에 부합하는 것을 말한다. 다시 말해, 절차상으로나 내용상으로 붓다의 가르침에 위배되는 내용으로 갈마를 실행한다면, 그것은 잘못된 갈마이다. 율장에서는 이를 여법화합갈마라고 표현한다. 여법화합갈마는 현전승가의 구성원 전원이 출석하여, 경과 율에 근거한 여법한 판단에 따라 만장일치로 결론을 내는 것이 원칙이다. 요컨대, 화합승은 승가에서 발생하는 모든 일들을 올바른 방법을 거쳐 구성원의 납득 하에 결론을 내리고, 나아가 이에 근거하여 승가를 운영함으로써 실현되는 것이라고 할 수 있다.
References
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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 52
  • No :0
  • Pages :1~25