All Issue

2017 Vol.53
31 December 2017. pp. 1~25
Abstract
This study has an intention of considering the relationship between the Tathāgatagarbha (如來藏) and the dependent arising (緣起) of Jingying Huiyuan (浄影寺 慧遠, 523~592). The object of consideration is the theory of six kinds of cause and condition on the Weimo-yiji (維摩義記, the commentary on Vimalakīrti- nirdeśa-sūtra): ① phenomenon (事相因縁), ② nominal (虚仮因縁), ③ deceptive marks (妄相因縁), ④ delusive conceptualization (妄想因縁), ⑤ real function (真用因縁), ⑥ real essence (真体因縁). This theory is estimated that it was developed stage by stage: the Erdi-yi (二諦義, the treatise on the two truths)」 → the Niepan-yiji (涅槃義記, the commentary on Nirvana-sutra) → the shi’er yinyuan-yi (十二因縁義. the treatise on the twelve causal links) → the Weimo-yiji (維摩義記). Huiyuan thought that all dharmas arise from the combination with two kinds of dharmas: the mind of thuseness (無爲法, the unconditioned dharma) and the mind of false (有爲法, the conditioned dharma). In other words, Huiyuan asserted the theory of truth and falsity (真妄論), and acknowledged the union of unconditioned dharma and conditioned dharma. It is similar to the theory which Vasubandhu (世親) criticized in the Abhidharmakośa-bhāṣya (俱舍論). Huiyuan also adopted the theory of essence-function (體用論) as the logic that explains this combination. This is to understand what the indigenous idea of China did. Furthermore, Huiyuan needed the theory that the unconditioned dharma generates the three realms or the twelve links of dependent arising because he read ‘one mind(一心)’ of the Shidi-jing (十地經, Daśabhūmika-sūtra) as ‘ālaya = mind of thuseness = unconditioned dharma’. Yoshihide Yoshizu (吉津宜英) understood that the ideological characteristic of Huiyuan is the theory of truth and falsity and the theory of essence-function, but the writer ratifies his understanding in principle through studying the theory of six kinds of cause and condition. Yoshizu didn’t point out the following. Huiyuan is meant to be pay little regard for ‘the theory of three kinds of dependent arising (三種緣集說)’ because it doesn't tie in with the consciousness theory (識論). In addition, the dependent arising (緣起) and the unobstructed (無礙) are identified through the word ‘yuanqi-wuai (緣起無礙)’ in Fajinglun (法鏡論) by Lin (懍), belonging to the Dilun school, and the essence is distinguished from the function formally. This is regarded as the same thought with Huayan zong.
본 논문의 목적은 정영사(浄影寺) 혜원(慧遠, 523~592)의 연기와 여래장의 관계성에 관해 고찰하는 것이다. 고찰 대상은 『유마의기(維摩義記)』의 육종인연설(①事相因縁, ②虚仮因縁, ③妄相因縁, ④妄想因縁, ⑤真用因縁, ⑥真体因縁)이다. 육종인연설은 「이제의(二諦義)」 → 『열반의기(涅槃義記)』 → 「십이인연의(十二因縁義)」→ 『유마의기』의 순서로, 단계적으로 형성된 연기로 추정된다. 혜원은 진심(무위법)과 망심(유위법)이라는 두 종류의 법(dharma)이 화합함으로써 제법이 생기한다고 생각했다. 즉, 혜원은 진망론(真妄論)으로서, 무위법과 유위법의 화함을 인정한 것이 된다. 이는 세친(世親)이 『구사론』에서 비판한 학설과 유사하다. 또한 혜원은 이 화합을 해설하는 논리로서, 체용론(體用論)을 채용했다. 이것은 중국의 고유사상으로 불교를 이해하는 것이다. 그 이유의 하나는, 혜원이 『십지경(十地經)』의 ‘일심(一心)’을 ‘알라야 = 진심 = 무위법’으로 해석한 까닭에 무위법이 ‘삼계’나 ‘십이인연’을 생기시키는 이론을 필요로 하게 된 것이다. 요시즈 요시히데(吉津宜英)는 혜원의 사상적 특징을 진망론과 체용론 Theory of Substanceand Function으로 이해하고 있지만, 논자는 ‘육종인연설’을 고찰함으로써 그러한 생각을 대체적으로 추인하게 된 셈이다. 요시즈가 지적하지 않았던 점에는 다음과 같은 것이 있다. 혜원은 ‘삼종연집설(三種緣集說)’을 중시하지 않았다고 여겨진다. 그 이유는 ‘삼종연집설’은 식론(識論)과는 결부되지 않는 학설이기 때문이다. 또한 지론종에 속하는 것으로 여겨지는 懍의 『법경론(法鏡論)』은 연기무애(緣起無礙)라는 말을 통해 연기를 무애와 동일시하고, 체와 용의 구별도 형식적인 것으로 하였다. 이 사상은 화엄종과도 공통되는 것이라 생각한다.
References
Sorry, not available.
Click the PDF button.
Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 53
  • No :0
  • Pages :1~25