투고논문

30 September 2025. pp. 329∼366
Abstract
In contemporary educational settings, the erosion of mutual trust among key stakeholders—teachers, students, and parents—has critically weakened the effectiveness of character education. The breakdown of relationships and the rise of distrust within the school community obstruct the cultivation of authentic character and contribute to the disintegration of educational cohesion. This study investigates the philosophical framework of the Awakening of Faith in the Mahāyāna (Dasheng Qixin Lun) as a possible response to this crisis. The text presents a systematic model in which the originally pure mind becomes obscured by ignorance but regains its clarity through practice rooted in faith (信). Central to this model are the concepts of balsim (發心, the initial arousing of the mind toward enlightenment), the Fourfold Faith (四信), the and Five Practices (五行), which together offer significant insights into the restoration of trust within character education.
This research examines the practice-oriented system of the Awakening of Faith in the Mahāyāna and applies it to modern educational contexts, aiming to revitalize learners’ self-reflection, intrinsic motivation, and mutual trust between educators and students. The study emphasizes that when faith is cultivated through concrete practice, it becomes a steadfast foundation for moral agency. Drawing upon this philosophical tradition, the study proposes a practical, trust-centered model for character education designed to counteract the relational disintegration prevalent in today’s schools. Ultimately, it seeks to reposition education as a communal and transformative undertaking, grounded in ethical self-cultivation and collective growth.
오늘날 교육 현장은 교육 주체 간의 신뢰 붕괴로 인해 인성교육의 실효성이 심각하게 약화되고 있다. 교사와 학생, 학부모 사이의 관계 단절과 상호 불신은 교육공동체의 해체를 초래하고, 인격 형성을 위한 교육 본연의 기능을 위협하고 있다. 이러한 문제의 근본에는 타자에 대한 이해 부족과 관계 안에서의 갈등을 다룰 수 있는 내면적 역량의 결핍이 존재한다. 본 연구는 이와 같은 신뢰의 위기를 극복하기 위한 철학적 대안으로 동아시아 불교의 핵심 논서인 『대승기신론』의 수행체계에 주목한다. 『대승기신론』은 인간의 마음이 본래 청정하지만 무명으로 인해 번뇌에 빠지게 되며, 이를 ‘믿음[信]’에 기반한 수행을 통해 극복하고 깨달음에 이르게 되는 과정을 설명한다. 특히 수행의 출발점이자 실천의 핵심인 ‘발심(發心)’, 초심자를 위한 실천 지침인 ‘사신(四信)’과 ‘오행(五行)’은 오늘날 인성교육의 신뢰 회복에 중요한 함의를 제공한다. 본 연구는 이러한 수행체계를 분석하고, 이를 현대 교육의 맥락에 적용하여 학습자의 내면 성찰과 자기 주도성 회복, 그리고 교육자와 학습자 간 상호 신뢰 형성의 가능성을 모색한다. 아울러 믿음이 실천을 통해 성숙될 때 퇴전하지 않는 신심(信心)으로 발전할 수 있음을 강조하며, 이를 인성교육의 핵심 동력으로 제시하고자 한다. 본 연구는 『대승기신론』의 수행 사상을 바탕으로, 경쟁과 불신이 만연한 시대 속에서 교육이 다시금 공동체적 성장의 기반이 될 수 있는 철학적·실천적 방향을 제시한다.
References

    ◆ 약호 및 일차 문헌 Abbreviations and Primary Sources

     

  1. T   Taishō shinshū daizōkyō 大正新修大藏經, ed. by TAKAKUSU Junjirō 高楠順次郞 and WATANABE Kaikyoku 渡邊海旭, 100 vols. Tokyo: Daizōkyōkai, 1924-1935.
  2.  

  3. 『大乘起信論』 T1666.
  4. 『兩卷無量壽經宗要』 T1747.
  5. 『起信論疏』 T1844.
  6.  

    ◆ 이차 문헌 Secondary Literature

     

  7. EduPress 에듀프레스(2024.01.18.). ‘초중고 학부모들 “교사에 대한 신뢰 소폭 하락 .. 교권침해 심각 47%”’ (Elementary, middle, and high school parents say ‘trust in teachers has slightly declined… 47% view teacher authority infringement as serious.’). https://www.edupress.kr/news/articleView.html?idxno=20234 (2025. 6.11. 검색)
  8. KANG, Gisu 강기수. 2003. 「교육자의 신뢰에 관한 교육인간학적 연구」[*“An Educational-Anthropological Study on the Trust of Educators”], 『한국교육사상연구회 학술논문집』 (The Korean Journal of Educational Ideas), vol. 27, 1-13.10.17283/jkedi.2013.27.3.1
  9. KOH, Seunghak 고승학. 2011. 「『대승기신론』에서 여래장의 수행론적 의미」[The Soteriological Significance of Tathāgata-Garbha in the Awakening of Faith in the Mahāyāna]. 『불교학리뷰』 (Critical Review for Buddhist Studies), vol. 10, 69-91.
  10. KIM, Dogong 김도공. 2001. 「원효의 수행체계 연구: 대승기신론소를 중심으로」[A Study on The Practice System of Wonhyo], Ph.D. diss., Wonkwang University, Iksan: Wonkwang University.
  11. PARK, Beomseok 박범석. 2006. 「깨달음의 과정에 관한 교육학적 접근: 『대승기신론』의 신해행증을 중심으로」[The Educational Approach on the Process of Enlightenment]. 『종교교육학연구』 (Korean Journal of Religious Education), vol. 22, 109-120.
  12. PARK, Sangjoo 박상주. 2000. 「원효의 인격 수행론 연구」[A Study on Wonhyo’s Character Building Theory], 『교육철학』 (Philosophy of Education), vol. 18, 91-109.
  13. SONG, Yeonjoo 송연주 · LEE, Sangsoo 이상수. 2015. 「학교교육 붕괴 현상의 생태학적 탐색을 통한 극복방안 모색: 교육 공동체 내 신뢰 회복을 중심으로」[The Search for a Solution to Overcome the Crisis in School Education Based on an Ecological Analysis: Trust in Building an Educational Community]. 『열린교육연구』 (The Journal of Yeolin Education), vol. 23, no. 4, 285-309.10.18230/tjye.2015.23.4.285
  14. 에듀프레스(2024.01.18.). 「초중고 학부모들 “교사에 대한 신뢰 소폭 하락 .. 교권침해 심각 47%”. (2025. 6.11. 검색)
  15. Wonhyo 원효. EUN, Junghee tr. 은정희 역. 2006. 『원효의 대승기신론 소·별기』[Wonhyo’s Daeseung Gisillon So Byeolgi], Seoul: 일지사(Iljisa).
  16. OTAKE, Susumu 오오타케 스스무, LEE, Sangmin tr. 이상민 역. 2022. 『『대승기신론』 성립 문제 연구』』[*“Korean translation of 『大乘起信論成立問題の硏究』 (The Formation Problem of the Awakening of Faith in Mahāyāna)”], Seoul: 씨아이알(CIR).
  17. EUN, Chunghee 은정희. 1997. 「元曉의 『大乘起信論疎·記』에 나타난 信觀」[*Wonhyo’s Interpretation of Faith in Daeseung Gisillon So Byeolgi]. 『원효학회』 (*The Society for Wonhyo Studies), vol. 2, 113-133.
  18. _______. 2005. 「원효의 생애와 사상」[*Wonhyo’s Life and Thought]. 『한국인물사연구』 (The Research for Korean Historical Figures), vol. 4, 159-178.
  19. LEE, Junghee 이정희. 2006. 「원효의 실천수행관 연구」[Wonhyo’s Theory on Practice]. Ph.D. diss., Dongguk University, Seoul: Dongguk University.
  20. LEE, Dongyup 이동엽 · PARK, Heejin 박희진 · KANG, Hosoo 강호수. 2025. 「학교자치가 학교 구성원 간 신뢰와 조직 혁신에 미치는 영향: 초등학교 및 중학교 교사의 인식을 중심으로」[The Impact of School Autonomy on Trust among School Members and Organizational Innovation: Focusing on the Perceptions of Elementary and Middle School Teachers]. 『한국콘텐츠학회논문지』 (The Journal of the Korea Contents Association), vol. 25, no. 6, 751-762.10.5392/JKCA.2025.25.06.751
  21. LEE, Sangsoo 이상수 · KIM, Daehyun 김대현 · HWANG, Soonyoung 황순영 · PARK, Hansook 박한숙 · LEE, Yuna 이유나. 2015. 「중등학교 교사와 학생들이 인식하는 따뜻한 교육공동체 구성요인 탐색」[The Exploration of Constructive Elements of ‘Ddadeutan’ Educational Community based on the Recognition of Secondary School Teachers and Students]. 『교육공학연구』 (Journal of Educational Technology), vol. 31, no. 4, 811-834.10.17232/KSET.31.4.811
  22. LEE, Sookjeong 이숙정. 2005. 「교사신뢰척도 개발 및 교사신뢰와 학교효과 변인의 관계모형 검증」[Development of the Teacher-Trust Scale and Analysis of the Structural Equation Model on the Students’ Teacher-Trust and the School Effects]. Ph.D. diss., Sookmyung Women’s University, Seoul: Sookmyung Women’s University.
  23. LEE, Ssangcheol 이쌍철 · HONG, Changnam 홍창남 · SONG, Yeongmyeong 송영명. 2011. 「교사-교장 신뢰가 교사의 사기 및 학교만족에 주는 효과에 대한 탐색적 연구」[An Inquiry Study of the Effects of Teacher-Principal Trust on Teachers’ Morale and School Satisfaction]. 『초등교육연구』 (The Journal of Elementary Education), vol. 24, no. 1, 43-63.
  24. LEE, Hong woo 이홍우. 2006. 『대승기신론 통석』[*A Comprehensive Interpretation of the Awakening of Faith in Mahāyāna], Seoul: 김영사(Gimyoungsa).
  25. LIM, Wooyoung 임우영 · AHN, Sunhee 안선희. 2011. 「유아교사-부모 협력과 교사-유아 상호작용간의 관계」[Relationships between Teacher-Parent Partnerships and Teacher-Child Interactions]. 『미래유아교육학회지』 (Journal of Future Early Childhood Education), vol. 18, no. 4, 323-350.
  26. JANG, Seunghee 장승희. 2018. 「불교 지관(止觀) 명상의 윤리교육적 의미: 『대승기신론』과 원효의 지관을 중심으로」[Ethics Educational Meaning of Ji-Guan Meditation in Buddhism -Focusing on the theory of awakening of faith in Mahayana and Wonhyo’s Ji-Guan-]. 『윤리교육연구』 (Journal of Ethics Education Studies), vol. 50, 1-42.10.18850/JEES.2018.50.01
  27. CHEON, Byungyoung 천병영 · SONG, Doseon 송도선 · LEE, Kyungja 이경자. 2010. 「『대승기신론』에 나타난 발심과 수행의 교육적 의미」[Educational Implication of Inspiring Mind and Practice in The Awakening of Faith in Mahayana]. 『교육철학연구』 (The Korean Journal of Philosophy of Education), vol. 48, 199-217.10.15754/jkpe.2010..48.009
  28. CHOI, Dongseok 최동석. 2021. 「『대승기신론(大乘起信論)』 「수행신심분(修行信心分)」 지관문(止觀門) 수행에 대한 소개」[Introduction to the Awakening of Faith in Mahāyāna]. 『가톨릭사상』 (The Catholic Thought), vol. 63, 239-271.
  29. CHOI, Ryumi 최류미 · KIM, Dae hyun 김대현. 2016. 「학생에 대한 교사의 신뢰 인식과 실천-따뜻한 교육공동체 구축을 지향하며」[Teachers’ Perception and Practice of Trust in Students - Aiming at Establishment Ddadeutan Educational Community]. 『교육사상연구』 (The Korean Journal of Educational Ideas), vol. 30, no. 3, 177-197.10.17283/jkedi.2016.30.3.177
  30. ADAMS, K. S., & CHRISTENSON, S. L. 2000. “Trust and the family-school relationship examination of parent-teacher differences in elementary and secondary grades.” Journal of School Psychology, 35(5), 477-497.10.1016/S0022-4405(00)00048-0
  31. BRYK, Anthony S., & SCHNEIDER, Barbara. 2002. Trust in Schools: A Core Resource for Improvement. New York: Russell Sage Foundation.
  32. HOY, W. K., & Tschannen-Moran. 1999. “Five faces of trust: an empirical confirmation in urban elementary schools.” Journal of School Leadership, 9, 184-208.10.1177/105268469900900301
  33. MAYEROFF, M. 1971. On Caring. New York: Harper & Row.
  34. McALLISTER, D. 1995. “Affect-and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations.” Academy of Management Journal, 38(1), 24-59.10.2307/256727
  35. MELLINGER, G. D. 1956. “Interpersonal trust as a factor in communication.” Journal of Experimental Psychology, 52, 101-105.10.1037/h0048100
  36. OECD. 2017. Starting Strong 2017: Key OECD Indicators on Early Childhood Education and Care. Paris: OECD Publishing.
  37. OWEN, M. Ware, A., & BARFOOT, B. 2000. “Caregiver-mother partnership behavior and the quality of caregiver-child and mother-child interactions.” Early Childhood Research Quarterly, 15(3), 413-428.10.1016/S0885-2006(00)00073-9
  38. ROTTER, J. B. 1967. “A new scale for the measurement of interpersonal trust.” Journal of Personality, 35(4), 651-665.10.1111/j.1467-6494.1967.tb01454.x
  39. _______. 1980. “Interpersonal trust, trustworthiness, gullibility.” American Psychologist, 35(1), 1-7.10.1037//0003-066X.35.1.1
  40. SERGIOVANNI, T. J. 1994. Building community in schools. San Francisco: Jossey-Bass. 주철안 역. 2000. 『학교공동체만들기』. 서울: 에듀케어.
  41. The Gyeongnam News 더경남뉴스(2024.01.06.). 미래교육원 교육정책연구소 (Future Education Institute’s Education Policy Research Center), ‘“학부모-교사 신뢰 관계 강화 방안” 설문 결과 발표’ (Announces Survey Results on “Measures to Strengthen Parent–Teacher Trust Relationships”), https://thegnnews.com/View.aspx?No=3084105 (2025.7.1.검색).
  42. Law: Framework Act on Education 법률: 교육기본법. (2007). 국가법령정보센터(National Law Information Center).
  43. https://www.law.go.kr/LSW/lsInfoP.do?lsiSeq=95305&efYd=20071221 (검색일: 2025년 7월 20일)
Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korean Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 84
  • Pages :329∼366