31 December 2008. pp. 57 ~ 95
Abstract
The concept of ānśayaparivṛti (transformation of the basis) originated from the Abhidharma literature. By way of example, praśabdhi (calmness) in relation to dauṣuṭulya (defilements) is described in the Dharmaskandha as one of the seven factors of enlightenment. So far, āśayaparivṛti can be understood as removal of dauṣṭulya and attainment of praśabdhi . In contrast, the term āśayaparivṛti in the Śāakabhūi of the Yogāāabhūi implies the transformation of the basis and process of enlightenment. The procedure can be described as the transformation of the basis. The meaning of āiśayaparivṛti in the Śāakabhūi is ‘ransformation,’ which is a fundamental change of body and mind, thereby the negative qualities are eliminated and the positive qualities are attained. In the Śāakabhūi, the Bodhisattvabhūi and the Abhidharmasamucaya , only the term, āśayaparivṛti is used. On the other hand, in the Mahāāasūrāaṃāa and the Madhyātavibhāaṭaīā both terms, āśayaparāṛti and ātśayaparivṛti are used. However, there is no significant difference between the two terms. The transformation of the Yogāāa practitioner’s body and mind is called āśayapariśddhi . It refers to the physical and mental transformation based on the Yogāāa practice of śmatha and vipaśanā. Thereby, the Yogāāa practitioner eliminates dauṣuṭulya which hinders correct cognition, and attains praśabdhi . In the five kinds of preliminary practice of Śāakabhūi, the yogāāa practitioner alternates between śmatha and vipaśanāto get a clear nimitta until he attains the single pointed concentration and the calmness of body and mind. When he finally attains āśayaparivṛti , the direct knowledge of things will be generated. In the second stage of the yogāāa practice, the practitioner engages in the cessation of the basis and the transformation of the basis thereby the old basis combined with defilements is removed and gradually replaced by a new one joined with calmness. In particular, the perfection of supernatural acts of objects concentrated in the second Yogāāa state of the Śāakabhūi can be considered a further developed form in the third Yogāāa state.
전의의 원류는 아비달마불교로서, 논서 중 가장 오래된『 법온족 론』에서 처음으로 추중과 경안이 서로 관련되어 7각지 중에 나타난 다. 아비달마 논서에서 전의는 함축적으로 추중의 배제와 경안의 획 득으로 이해될 수 있다. 이에 반해서『 유가론』의「 성문지」에서는 전의라는 용어를 사용하여 所依의 변화와 깨달음의 과정이 전개되 고 있다.「 성문지」의 전의 개념은 기본적으로 추중과 경안 사이의 교환 형태를 취하고 있다. 「성문지」에서 전의는 ‘변모’한다는 의미로서 신체와 정신이 질 적으로 변화하는 것이고, ‘변화’를 통해서 부정해야 할 것을 없 애고 긍정해야 할 것을 얻는 것이다. 특히 산스크리트의 논서 중 에「 성문지」,「 보살지」,『 아비달마집론』은 ‘āśrayaparivṛtti’라 는 형태가 사용되고,『 대승장엄경론』과『 중변분별론석소』에는 ‘āśrayaparivṛtti’와 ‘āśrayaparāvṛtti’의 두 가지 형태가 나타나 고 있는데, 용어의 차이는 없다고 본다. 소의청정은 유가행자의 몸과 마음의 변화를 의미하는 개념이다. 소의청정은 샤마타와 비파샤나수행에 기초한 유가행의 신체적ㆍ정 신적인 전의를 뜻하며, 유가행자가 소지사에 대한 직접지각을 방해 하는 추중의 소멸과 경안을 획득하는 것이다. 「성문지」의 5종의 예비적 수행에서는 샤마타와 비파샤나를 교대 로 반복하고 수습함으로써 현상적인 相(nimitta)을 명료히 하는 과 정에서 유가행자는 심일경성과 신심경안을 얻게 된다. 그리고 전의 를 획득하였을 때 소지사에 대한 직접지각(現量)이 발생하는 것이다. 제2유가처의 소의멸과 소의전은 유가행을 실천함으로써 추중과 결합된 옛 소의가 소멸하고, 경안을 갖춘 새로운 소의로 점차 변화 하는 것을 말한다. 특히「 성문지」제2유가처의 변만소연중에 소작성 판은 제3유가처의 예비적수행의 전의 개념보다 더욱 발전한 형태라 고 볼 수 있다.
References
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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 21
  • No :0
  • Pages :57 ~ 95