투고논문

30 September 2025. pp. 147∼166
Abstract
The modern commentator Mark Siderits argues that in the second verse of the Viṃśikā (Twenty Verses), Vasubandhu’s opponent, who criticizes idealism on the basis of spatial limitation, commits the fallacy of “begging the question.” This is because, by presupposing spatiality, the opponent implicitly affirms the existence of physical matter, the very point under dispute. However, the claim that the existence of mind-independent objects can be inferred from the premise that only physical entities occupy spatial locations seems to be a position unique to Vasubandhu, rather than a reflection of broader philosophical currents of his time. If this is the case, Vasubandhu may have committed a significant philosophical error. Nevertheless, given the intellectual context of Vasubandhu’s era, it may be overly demanding to expect a firm commitment to the premise that “only physical objects can have spatial location.” The view that Siderits treats as a common-sense intuition appears to have gained serious traction only in later stages of the Yogācāra tradition, particularly in thinkers such as Sthiramati. This development can be understood either as an internal deepening of the doctrine of vijñaptimātratā or as the result of external influences, such as the impact of Jain philosophical thought.
현대의 주석가 마크 시더리츠는 『유식이십론』 제2송에서 바수반두의 논적이 공간적 한정성에 기반해 관념론을 반대하는 것과 관련해 해당 논변이 선결문제 미해결의 오류를 범하고 있다고 지적한다. 오직 물질만이 공간적인 위치를 갖기 때문에, 대론자가 자신의 논변에서 공간성을 전제하는 순간 논의의 주제인 물질의 존재 또한 함축하는 꼴이 되어 버리기 때문이다. 그런데 공간적 한정성이 성립한다는 것을 이유로 인식 독립적인 대상의 실재성을 주장하는 저 논변은 당대 특정한 철학적 조류를 반영했다기보다는 바수반두 자신이 창안한 것으로 보인다. 그렇다면 바수반두는 여기서 철학적 실수를 범하고 있는 셈이다. 그러나 바수반두 당대의 지적 상황에 비추어 볼 때 ‘오직 물리적 대상들만이 공간적 위치를 가질 수 있다’는 전제를 강하게 주장하는 것은 과도한 요구일 수 있다. 시더리츠가 상식적으로 요구했던 ‘물질만이 공간적인 위치를 가진다’는 생각은 스티라마띠와 같은 상당히 후대의 유가행파 단계에 와서야 비로소 진지하게 고려되는 것으로 보인다. 이러한 변화는 유식무경 아이디어의 내적인 철저화로도 설명될 수 있고, 혹은 자이나교의 사상의 영향과 같은 외적인 요인으로도 설명될 수 있을 것이다.
References

    ◆ 약호 및 일차 문헌 Abbreviations and Primary Sources

     

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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korean Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 84
  • Pages :147∼166