투고논문
Abstract
References
Information
This study examines the uses and characteristics of the water, wind, and waves metaphor in the Awakening of Faith in the Mahāyāna (AFM). Traditionally, this metaphor has been considered to originate from the Laṅkāvatāra Sūtra , but its appearances in other texts have not been systematically investigated. To address this gap, the study employs slice similarity analysis to identify occurrences of the metaphor, organize them into recurring patterns in texts predating AFM, and compare these with its usage in AFM.
The research corpus consists of 2,000 digitized volumes from the CBETA collection. Within this corpus, instances of the key metaphors “water,” “wind,” and “waves” were identified through slice similarity analysis. The results demonstrate that these metaphors serve three primary functions: as natural descriptions, as representations of psychological states, and as components of philosophical arguments. A comparison with earlier texts reveals that the metaphor in AFM shares the perspective of affirming the mind’s immutable nature, as found in theMahāprajñāpāramitāśāstra and the Laṅkāvatāra Sūtra . Its argumentative structure also shows affinities with the Mahāparinirvāṇa Sūtra .
The significance of this study is threefold. First, it demonstrates that large-scale Buddhist textual corpora can be effectively analyzed using rule-based computational methods, in particular slice similarity analysis. Second, it identifies pre-AFM uses of the metaphor and shows that its psychological applications fall into two distinct categories. Third, it suggests that the metaphor in AFM may share conceptual and doctrinal affinities not only with theLaṅkāvatāra Sūtra but also with earlier scriptures such as the Mahāparinirvāṇa Sūtra .
The research corpus consists of 2,000 digitized volumes from the CBETA collection. Within this corpus, instances of the key metaphors “water,” “wind,” and “waves” were identified through slice similarity analysis. The results demonstrate that these metaphors serve three primary functions: as natural descriptions, as representations of psychological states, and as components of philosophical arguments. A comparison with earlier texts reveals that the metaphor in AFM shares the perspective of affirming the mind’s immutable nature, as found in the
The significance of this study is threefold. First, it demonstrates that large-scale Buddhist textual corpora can be effectively analyzed using rule-based computational methods, in particular slice similarity analysis. Second, it identifies pre-AFM uses of the metaphor and shows that its psychological applications fall into two distinct categories. Third, it suggests that the metaphor in AFM may share conceptual and doctrinal affinities not only with the
본 연구의 목적은 『대승기신론』의 물과 바람과 파도의 비유의 관련 용례를 검토하고 그 특징을 살펴보는 것이다. 『기신론』의 물과 바람과 파도의 비유는 『능가경』에서 온 것으로 여겨져 왔으나, 다른 문헌에서의 활용 양상은 검토되지 않았다. 이에 본 연구는 슬라이스 유사도 분석을 활용하여 『기신론』 이전 문헌들에서 물과 바람과 파도의 비유가 사용된 사례를 찾고, 나타나는 양상을 몇 가지로 정리한 뒤, 이를 『기신론』의 비유와 비교하였다.
연구 과정은 다음과 같다. 우선, 본 연구에서는 CBETA에 수록된 2000여 권에 달하는 전산화된 한문 불전을 대상으로, 슬라이스 유사도 분석을 활용하여 물, 바람, 파도의 비유를 검출하였다. 그다음으로 검출된 내용들을 용도에 따라 자연 묘사, 심리 현상에 대한 비유, 그리고 철학적 논변의 요소로 사용하는 것으로 정리하여 특징을 살펴보았다. 마지막으로, 『기신론』의 물과 바람과 파도의 비유를 앞선 비유들과 비교하여, 『기신론』의 비유는 『대지도론』, 『능가경』과 같이 마음의 불변하는 성질을 긍정하는 시각에서 사용되었으나 논의 전개상으로는 『열반경』과 공유하는 요소가 있다는 것을 보였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 대규모 한문 불전에 규칙 기반의 전산언어학적 도구인 슬라이스 유사도 분석을 적용하여 연구자료를 검출할 수 있다는 것을 실증하였다. 둘째, 『기신론』 이전에 사용되었던 물과 바람과 파도의 비유들이 심리 묘사에서 두 가지 유형으로 달리 나타난다는 것을 발견하였다. 셋째, 『기신론』의 비유를 다른 문헌들의 용례와 유사성을 비교하여, 『기신론』이 『열반경』 등의 『능가경』 이전의 문헌과 관련될 수 있다는 가능성을 제시하였다.
연구 과정은 다음과 같다. 우선, 본 연구에서는 CBETA에 수록된 2000여 권에 달하는 전산화된 한문 불전을 대상으로, 슬라이스 유사도 분석을 활용하여 물, 바람, 파도의 비유를 검출하였다. 그다음으로 검출된 내용들을 용도에 따라 자연 묘사, 심리 현상에 대한 비유, 그리고 철학적 논변의 요소로 사용하는 것으로 정리하여 특징을 살펴보았다. 마지막으로, 『기신론』의 물과 바람과 파도의 비유를 앞선 비유들과 비교하여, 『기신론』의 비유는 『대지도론』, 『능가경』과 같이 마음의 불변하는 성질을 긍정하는 시각에서 사용되었으나 논의 전개상으로는 『열반경』과 공유하는 요소가 있다는 것을 보였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 대규모 한문 불전에 규칙 기반의 전산언어학적 도구인 슬라이스 유사도 분석을 적용하여 연구자료를 검출할 수 있다는 것을 실증하였다. 둘째, 『기신론』 이전에 사용되었던 물과 바람과 파도의 비유들이 심리 묘사에서 두 가지 유형으로 달리 나타난다는 것을 발견하였다. 셋째, 『기신론』의 비유를 다른 문헌들의 용례와 유사성을 비교하여, 『기신론』이 『열반경』 등의 『능가경』 이전의 문헌과 관련될 수 있다는 가능성을 제시하였다.
- T
Taishō shinshū daizōkyō 大正新修大藏經, ed. by TAKAKUSU Junjirō 高楠順次郞 and WATANABE Kaikyoku 渡邊海旭, 100 vols. Tokyo: Daizōkyōkai, 1924-1935. - X
Manji Shinsan Dainihon Zokuzōkyō 卍新纂大日本續藏經, ed. by KAWAMURA Kōshō 河村孝照 et al., 90 vols. Tokyo: Kokusho Kankōkai, 1967-1989. - 『長阿含經』 T1.
- 『大莊嚴論經』 T201.
- 『毘耶娑問經』 T354.
- 『大般涅槃經』 T374.
- 『大般涅槃經』 T375.
- 『禪法要解』 T616.
- 『楞伽阿跋多羅寶經』 T670.
- 『入楞伽經』 T671.
- 『正法念處經』 T721.
- 『大智度論』 T1509.
- 『十住毘婆沙論』 T1521.
- 『大乘起信論』 T1666.
- 『注維摩詰經』 T1775.
- 『大乘起信論義疏』 T1843.
- 『起信論疏』 T1844.
- 『大乘起信論義記』 T1846.
- 『大乘義章』 T1851.
- 『起信論義疏』 X755.
- IKEDA, Masanori 池田將則. 2012. 「杏雨書屋所藏敦煌文獻 <大乘起信論疏> (擬題, 羽333V) について」(On the Dunhuang Manuscript
Dasheng qixin lun shu 大乘起信論疏 (provisional title; hane 羽 333 verso) Belonging to the Kyō’u 杏雨 Library), 『불교학리뷰』(Critical Review for Buddhist Studies ), vol. 12, 45-167. - KANG, Junmo 강준모. 2025a. 「n그램 분석을 활용한 원효의 『대승기신론별기』와 법장의 『대승기신론의기』의 비교 연구」(A Comparative Study of Wonhyo’s
Daeseung Gisillon Byeolgi and Fazang’sDasheng Qixinlun Yiji Using N-Gram Analysis), 『동아시아불교문화』(Journal of Eastern-asia Buddhism and Culture ), vol. 67, 3-30.10.21718/EABC.2025.67.01 - _______. 2025b. 「n그램 기반 슬라이스 유사도 분석을 활용한 종밀과 원효의 『대승기신론』 주석 비교 연구」(A Comparative Study of Zongmi’s and Wŏnhyo’s
Commentaries on the Awakening of Faith in the Mahāyāna Using N-Gram Based Slice Similarity Analysis), 불교학연구(Korea Journal of Buddhist Studies ), vol. 83, 27-53. - LAI, Whalen. 1975.
The Awakening Of Faith In Mahayana (Ta-Ch’eng Ch’i-Hsin Lun): A Study Of the Unfolding Of Sinitic Mahayana Motifs , PhD diss., Harvard University. - LAI, Whalen. 1979. “Ch’an Metaphors: Waves, Water, Mirror, Lamp,”
Philosophy East and West , Vol. 29, no. 3, 243-253.10.2307/1398930 - LEE, Sangyop 이상엽. 2021.
The Soteriology of the Soul: The Shen bumie Discourse in Early Medieval Chinese Buddhism , PhD diss., Stanford University. - _______. 2025. “Wŏnhyo’s Understanding of the Chinese Buddhist Theory of the Shen 神: From
Shen bumie 神不滅 to theDasheng qi xin lun 大乘起信論,”New Studies on the Awakening of Faith in Mahāyāna , edited by Tao Jin and John Makeham, Forthcoming in 2025. - OTAKE, Susumu 오오타케 스스무 (大竹晉), LEE, Sangmin 이상민, tr. 2020. 『대승기신론 성립 문제 연구』(『大乗起信論成立問題の研究: 大乗起信論は漢文仏教文献からのパッチワーク』 [
A Study of the Origins of the Awakening of Faith in the Mahāyāna:A Patchwork of Quotations from Chinese Buddhist Texts ]), Seoul: CIR 씨아이알. - RADICH, Michael. 2019. “Fei Changfang’s Treatment of Sengyou’s Anonymous Texts,”
Journal of the American Oriental Society , 139, no. 4, 819-842. 10.7817/jameroriesoci.139.4.0819 - TAKASAKI, Jikido 高崎直道. 1986. 「起信論研究の問題点 -実叉難陀訳の性格をめぐって-」 (Some Problems Relating to the
Mahāyānaśraddhotpāda : Śikṣānanda’s Translation), 『印度學佛教學研究』(Journal of Indian and Buddhist Studies ), vol. 35, no. 1, 1-10.
◆ 약호 및 일차 문헌 Abbreviations and Primary Sources
◆ 이차 문헌 Secondary Literature
- Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
- Publisher(Ko) :불교학연구회
- Journal Title :Korean Journal of Buddhist Studies
- Journal Title(Ko) :불교학연구
- Volume : 84
- Pages :167∼197
- DOI :https://doi.org/10.21482/jbs.84..202509.167


Korean Journal of Buddhist Studies






