특집논문

30 September 2019. pp. 31-54
Abstract
Nāgārjuna (c. 150~c. 250 CE) declares in the 24th chapter of the Mūlamadhyamakakārikā that dependent origination (zūnyatā) is identical with emptiness and the emptiness also denotes the middle path (madhyamā pratipat). Moreover, he maintains in the maṅgala verses of the text that the Buddha himself taught the doctrine of dependent origination, of which eight modifiers refer to or relate to the emptiness presented in Mahāyāna texts. In this regard, an equation of dependent origination=emptiness lies at the core of Nāgārjuna’s doctrine presented in his masterpiece. However, modern philological studies show that the first chapter of the Aṣṭāsāhasrikā Prajñāpāramitā, the earliest stratum of Mahāyāna texts, mentions neither the equation nor the term ‘emptiness’ itself. Therefore, it is probable to deem that Nāgārjuna has replaced dependent origination, generally acknowledged as the Word of the Buddha (buddhavacana), with emptiness for giving authenticity to the newly invented tenet. This paper aims to unveil that not only Nāgārjuna but also editors of the early Mahāyāna sūtras like the Daśabhūmika sūtra and Prajñāpāramitās have endeavored to provide the title of ‘Word of the Buddha’ to the emptiness. It has been done by interpreting the twelve links of dependent origination accepted as the nature of things (dharmatā) by traditional Buddhists, with emptiness (=non- existence) regarded as the nature of things by Mahāyānists who followed and adopted the Prajñāpāramitā system.
나가르주나[龍樹]는 그의 저서인 󰡔근본중송󰡕(Mūlamadhyamakakārikā)의 24장 18번째 게송에서 “연기(緣起 Pratītyasamutpāda)=공성(空性 Śūnyatā)=중도(中道 Madhyamā pratipat)”를 주창한다. 그는 또한 귀경게에서 붓다가 ‘연기’를 설하셨다고 하며, 이 ‘연기’의 수식어는 대승불교경전에서 ‘공성’을 지칭하거나 이와 연관된 여덟 가지 부정어[八不]이다. 따라서 나가르주나 사상의 핵심에는 ‘연기’를 붓다의 가르침(buddhavacana 佛說)으로 보고, 이를 ‘공성’으로 정의 혹은 치환하는 ‘연기=공성’의 등식이 놓여있다고 볼 수 있다. 그렇지만 사상사 혹은 문헌비평을 통한 문헌학적인 조사에 의하면, 대승불교문헌 가운데 가장 빠른 내용을 보존하고 있는 󰡔팔천송반야경󰡕 제 1장에는 ‘연기=공성’ 나아가, ‘연기=중도’, ‘공성=중도’가 언급되지 않을 뿐 아니라, ‘공성’(śūnyatā)이라는 용어조차도 등장하지 않는다. 따라서 적어도 초기 대승불교 경전의 최고층(最古層)에는 ‘연기’와 ‘공성’은 상호 연결점을 가지고 있지 않은 상호 독립적인 개념임이 분명하다. 본 논문에서는 『반야경』과 『십지경』이라는 초기대승불교문헌에 보이는 상호 무관한 ‘12지 연기’와 ‘공성’사상을 결합하고자 했던 시도를 조사함을 통해서, 나가르주나의 “연기=공성”이라는 선언은 『반야경』 등의 초기대승불교경전의 편집자들과 마찬가지로 주류불교에서 ‘법성’(法性 dharmatā)으로 간주해온 ‘12지 연기’라는 매개체를 통해 대승불교의 ‘공’사상에 정당성 즉 ‘불설’의 지위를 부여하고자 하는 시도라는 점을 강조하고자 한다.
References
    약호 및 원전자료
  1. BHSG Buddhist Hybrid Sanskrit Grammar and Dictionary Vol. I: Grammar, ed. Franklin Edgerton, New Haven: Yale University Press, 1953.
  2. DBhK Daśabhūmīśvaro nāma Mahāyānasūtram, ed. Ryūkō Kondō, Kyoto: Rinsen Book Co., 1983(repr. of 1936).
  3. DBh-GRS Johannes Rahder and Shinryu Susa, “The Gāthās of the Daśabhūmika-Sūtra (concluded)”, The Eastern Buddhist Vol. 6, Kyoto: Eastern Buddhist Society, 1931, pp.51-84.
  4. LVP Madhyamakavṛttiḥ: Mūlamadhyamakakārikās (Mādhyamakasūtras) de Nāgārjuna avec la Prasannapadā Commentaire de Candrakīrti, ed. Louis de La Vallée Poussin. St. Pétersbourg, 1903.
  5. MMKYe Mūlamadhyamakakārikā, ed. Shaoyong YE, Shanghai: Zhongxi Book Company, 2011.
  6. MSAL Mahāyāna-sūtrālaṃkāra, ed. Sylvain Lévi, Paris: Librairie Honoré Champion, 1907.
  7. Nidānasaṃyukta Fünfundzwanzig Sūtras des Nidānasaṃyukta, ed. Chandrabhāl Tripāṭhī, Berlin: Akademie-Verlag, 1962.
  8. PsPM Anne MacDonald, In Clear Words: The Prasannapadā, Chapter One Vol. I, Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 2015.
  9. SN Saṃyutta-Nikāya Vol. II, ed. M. Léon Feer, London: The Pali Text Society, 1989.
  10. 『阿毘達磨大毘婆沙論(『大正蔵』27)
  11. 『阿毘曇毘婆沙論(『大正蔵』28)
  12. 『道行般若經』 (『大正蔵』8)
  13. 『大般若波羅蜜多經』(『大正蔵』7)
  14. 『大方廣佛華嚴經』 (『大正蔵』9)
  15. 『摩訶般若鈔經』(『大正蔵』8)
  16. 『佛說佛母出生三法藏般若波羅蜜多經』(『大正蔵』8)
  17. 『佛說十地經』(『大正蔵』10)
  18. 『十住經』(『大正蔵』10)
  19. 『雜阿含經』 (『大正蔵』2)
  20. 『漸備一切智德經(『大正蔵』10)
  21. 2차 자료 <사전류>
  22. Seishi KARASHIMA, A Glossay of Lokakṣema’s Translation of the Aṣṭasāhasrikā Prajñāpāramitā, Tokyo: IRIAB, 2010.
  23. <단행본>
  24. 가츠라 쇼류・고시마 키요타카, 『중론: 용수의 사상・저술・생애의 모든 것』, 배경아 옮김, 서울: 불광출판사, 2018.
  25. 사이토 아키라 외, 『시리즈 대승불교 2: 대승불교의 탄생』, 이자랑 역, 서울: 씨아이알, 2016.
  26. 사이토 아키라 외, 『시리즈 대승불교 6: 공과 중관』, 남수영 역, 서울: 씨아이알, 2015.
  27. 임승택 외 옮김, 『경전 이해의 길, 네띠빠까라나 上』, 서울: 학고방, 2014.
  28. 틸만 페터, 『초기불교의 이념과 명상』, 김성철 역, 서울: 씨아이알, 2009.
  29. Joseph Walser, Nāgārjuna in Context: Mahāyāna Buddhism and Early Indian Culture, New York: Columbia University Press, 2005.
  30. <논문>
  31. 권오민, 「불설과 비불설」, 『문학/사학/철학』17권, 서울: 한국불교사연구소, 2009, pp.86-153.
  32. 박보람, 「십지경(十地經)』 십중십이인연관(十重十二因緣觀) 제10항목에 대한 고찰」, 『동아시아불교문화』제18집, 부산: 동아시아불교문화학회, 2014, pp.321-352.
  33. 이영진, 「흑설(黑說)과 대설(大說)에 관하여―근본/설일체유부의 전적(典籍)과 『유가사지론』 「본지분」을 중심으로」, 『보조사상』52집, 서울: 보조사상연구원, 2018, pp.185-223.
  34. _______, 「‘무명’(avidyā)의 말놀이(nirukta)」: ‘비존재’인가? ‘알지 못함’인가?」, 『인도철학』제48집, 서울: 인도철학회, 2016, pp.161-189.
  35. _______, 「『십지경』의 가장 오래된 두 네팔 산스크리트 사본의 전사(轉寫)―「현전지」(II)」, 『불교연구』제41집, 서울: 한국불교연구원, 2014, pp.53-105.
  36. _______, 「『십지경』의 가장 오래된 두 네팔 산스크리트 사본의 전사(轉寫)―「현전지」(I)」, 『불교학연구』제39호, 서울: 불교학연구회, 2014, pp.7-55.
  37. _______, 「공성기술(空性記述)의 두 형태」, 박사학위논문, 동국대학교 대학원, 2007.
  38. 이종철, 「『중론송』 ‘귀경게’의 번역과 해석―구마라집의 한역과 대비해서―」, 『불교학연구』제7호, 서울: 불교학연구회, 2003, pp.3-72.
  39. 藤田 祥道, 「仏語の定義をめぐる考察」, 『インド学チベット学研究』 3号, 京都: インド哲学研究会, 1998, pp.1-51.
  40. Yoke Meei Choong, “The prajñāpāramitā in Relation to the Three Samādhis, Journal of Indian Philosophy Vol. 44, Boston: Springer, 2016, pp.727-756.10.1007/s10781-015-9279-2
  41. Harry Falk and Seishi Karashima, “A first-century Prajñāpāramitā manuscript from Gandhāra―parivarta 1”, ARIRIAB XV, Tolyo: IRIAB, 2012, pp.19-61.
  42. Christopher Minkowski, “Why Should We Read the Maṅgala Verses?”, in Śāstrārambha: Inquiries into the Preamble in Sanskrit, ed. Walter Slaje, Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2008, pp.1-24.
  43. Claus Oetke, “On MMK 24.28”, Journal of Indian Philosophy Vol. 35, Boston: Springer, 2007, pp.1-32. 10.1007/s10781-006-9010-4
  44. Wen ZHAO, “The Conceptions of Seeing the Buddha and Buddha Embodiments in Early Prajñāpāramitā Literature”, Diss., Ludwig-Maximilians-Universität München, 2018.
Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 60
  • No :0
  • Pages :31-54