31 December 2008. pp. 421 ~ 465
Abstract
Food, clothing and shelter form the requisites of our life. Out of all these necessities, eating well and healthily is the most crucial factor. However, the environmental problems that we are now facing are caused, to some extent, by wrong eating habits. It seems timely, therefore, to consider healthier eathing habits which can help alleviate the environmental crisis. The alms-bowl meal(鉢2盂供養) has four distinct advantages over customary eating routines. Firstly, the alms-bowl meal was introduced not only to provide the nutrition for body, but as matter of the expedients for practice. In the case of the alms-bowl meal, we should regard food consumption asboth a practice that helps atave off hunger cravings and as a method of achieving enlightenment. Secondly, the alms-bowl meal bestrows us with a deeper understanding of nature. We realize that nature and ourselves are not separated but connected in holistic way, especially when we reflect on how the food is prepared and where it came from. This deep understanding of the interrelationship between nature and humanity will perhaps encourage us to refrain from wreaking more damage on environment. Thirdly, the alms-bowl meal will help us helpful to realize that the dignity of life and the reduction in wasteful food on consumption are inseparable principles. Thus, the respect for life will instill in us the importance of organic farming also it will also allows us to open up a new critique upon the links between contamination and excessive environmental pollution. Finally, the alms-bowl meal advices us to eat properly in the middle way(中道). This will help us to maintain a healthy mind and body. After considering these four tenets of alms-bowl eating, it is possible to argue that the Buddhist tradition can offer a healthy alternative to unhealthy modern lifestyles. In addition, although it may at first seem trivial, alms-bowl practice is a good way to kick-start ecological movement in Korea. For these reasons, the Buddhist community should make continuous effort to spread the alms-bowl meal as a popular social movement. Since humanity and nature are in many ways symbiotic, the Buddhist tradition has a lot to say about environment conservation.
인간이 생존하기 위해서는 의식주가 기본이 된다. 그 중에서도 식 생활이 가장 중요하다고 말할 수 있다. 현재 발생하고 있는 환경문 제는 우리의 생존을 위한 의식주 생활의 과정에서 대부분 그 원인을 찾을 수 있다. 그렇다면 잘못된 식생활문화가 오늘날의 환경위기 발 생에 커다란 원인을 제공하고 있다고 말할 수 있을 것이다. 환경위 기 타개책의 하나로 새로운 식생활 문화를 정착시켜야 할 시점이다. 발우공양법은 이에 대한 대안으로 다음과 같은 장점이 있다. 첫째로 수행적인 측면을 보면 발우공양은 단순히 주림을 달래기 위한 수단이나 식도락을 위한 것이 아니고 수행을 위한 방편으로 시 행되었다. 발우공양에서 수행자들이 음식을 먹는 것은 수많은 사람 의 노고와 시주의 은덕을 생각하고, 음식의 은혜를 생각하면서, 배 고픔과 목마름으로 일어나는 탐심을 소멸하기 위한 수행의 과정이 라고 할 수 있다. 즉 공양은 식욕을 만족시키는 과정이 아니고 수행 을 할 수 있는 육신건강을 갖추기 위한 수단이라고 할 수 있다. 둘째로 발우공양은 자연관에 대한 교정을 제공해준다. 음식물이 온 과정을 생각하면서 나와 자연은 서로 분리할 수 없는 불일불이 (不一不二)의 존재임을 깨닫게 하고 자연과 일체감을 갖게 하여 생 태문제의 발생을 차단시킬 수 있게 해준다. 셋째로 발우공양은 생명에 대한 존엄성을 깨닫게 해준다. 우리가 먹는 음식물이 생명체가 아닌 것이 없음을 자각시켜 음식물의 낭비 를 막아준다. 그뿐 아니라 화학농법으로 인한 생명살상 문제를 제기 하여 유기농법에 의한 경작의 중요성을 부각시켜 환경오염에 대한 경각심을 자극해준다. 넷째로 발우공양은 기아와 포만이라는 양극단을 피하여 적당한 양을 섭취할 것을 권장하고 있다. 즉 영양결핍으로 인한 육체적 쇠 약과 영양과다로 인한 비만과 성인병을 막아줘서 건강한 육신을 갖 게 해준다. 그러한 생각을 바탕으로 불교 식사법인 발우공양의 의미를 살펴 본 결과 발우공양은 현대인의 탐욕스런 식생활 문화에 대한 대안으 로 충분한 가치가 있는 식사법이라는 결론에 도달할 수 있었다. 특 히 식생활은 하루의 일과 중 빠짐없이 맞이하는 일이기 때문에 발우 공양 식사법은 생태문제의 해결을 위한 자기 점검과 작은 실천의 출 발점으로 적합하다고 말 할 수 있다. 이러한 목적을 성취할 수 있도록 발우공양 식사법이 사회적 대중 운동으로 확산시키기 위하여 불교계의 부단한 노력이 있어야 할 것 이다. 인간과 자연이 공동운명체라는 자연관이 형성된다면 인간의 자발적이고 능동적인 환경보존운동이 이루어질 수 있기 때문이다.
References
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Information
  • Publisher :Korean Association of Buddhist Studies
  • Publisher(Ko) :불교학연구회
  • Journal Title :Korea Journal of Buddhist Studies
  • Journal Title(Ko) :불교학연구
  • Volume : 21
  • No :0
  • Pages :421 ~ 465