About the KJBS

About the KJBS

The Korean Journal of Buddhist Studies (KJBS) has been published by Korean Association of Buddhist Studies (KABS) since December, 2000. It aims to promote Buddhist studies in South Korea and has been recognized as an “Excellent Accredited” Journal by Korean Citation Index system since 2015.

 

Korean Journal of Buddhist Studies publishes academic papers and critical book reviews quarterly. All published papers go through double-blind peer reviews by three reviewers.

 

The editorial board of Korean Journal of Buddhist Studies encourages authors to submit academic research in all fields of Buddhist studies, ranging from philological, doctrinal, historical, cultural, methodological, and applied issues on both classical and modern aspects of Buddhism over different geographical area of South, Southeast, Central, and East Asia. It serves as a venue for Korean domestic and international scholars and researchers to report their scholarly works and exchange up-to-date knowledge on diverse traditions of Buddhism.

 

Editor-in-Chief: Prof. Dr. Byung-Wook Lee, Joong-Ang Sangha University
Publishing model: Open Access  

Publication Dates: March 31, June 30, September 30, December 31

ISSN: 15989-0642

 

  • 투고논문

    추론근거의 인식(jñāna)’에 관한 논쟁 연구

    On the Controversy over Cognition (jñāna) of a Logical Reason

    손영산

    SOHN, Young-San

    This paper investigates “being cognized” (jñātatva), the sixth characteristic of a logical reason included in the ṣaḍlakṣaṇahetu theory. Dharmakīrti criticizes …

    본 연구는 다르마끼르띠(Dharmakīrti)의 『헤뚜빈두』(Hetubindu)에 등장하는 ‘타당한 추론근거의 여섯 가지 특징’(ṣaḍlakṣaṇahetu) 이론의 제6특징인 ‘[추론근거는] 인식된 것이어야 함’(jñātatva)과 관련된 논의를 여러 텍스트로부터 …

    + READ MORE
    This paper investigates “being cognized” (jñātatva), the sixth characteristic of a logical reason included in the ṣaḍlakṣaṇahetu theory. Dharmakīrti criticizes this theory in his Hetubindu. Unlike the other characteristics, jñātatva is only found in texts related to Dharmakīrti’s criticism of this theory. Therefore, it is meaningful to trace the origin of jñātatva as a hetulakṣaṇa by investigating texts beyond the Hetubindu that imply the issue of “cognition or knowledge of a logical reason.” Dignāga, after explaining the trairūpya theory in the Pramāṇasamuccaya II. k.5, separately states (k.6) that “cognition of a logical reason” is not necessary as a characteristic of a reason. This indicates that the issue of “cognition of a reason” had already been raised during Dignāga’s time. In Nyāya epistemology, “pseudo-reason” (hetvābhāsa) and “characteristics of a reason” (hetulakṣaṇa) have a corresponding relationship in Nyāya logic. Among the five pseudo-reasons, “similar to what is to be proved” (sādhyasama) is explained as “a reason that remains to be known” (prajñāpayitavya) in early Nyāya texts, namely, the Nyāyabhāṣya and Nyāyavārttika. This gives the impression that prajñāpayitavya can be understood as corresponding to jñātatva in early Nyāya theory. In the Nyāyamañjarī, Jayanta explains that the cognition of the inferential mark (liṅga = hetu) is something already perceived (gṛhīta), that is, something for which cognition is already presupposed. This could be understood as showing why jñātatva should be excluded as a characteristic of a reason. Summarizing the above analysis, it can be seen that the issue of “cognition of a logical reason” was repeatedly discussed both within and outside Buddhist logic-epistemology. Therefore, it is assumed that jñātatva inevitably had to be considered as a characteristic of a reason, albeit for a short period.


    본 연구는 다르마끼르띠(Dharmakīrti)의 『헤뚜빈두』(Hetubindu)에 등장하는 ‘타당한 추론근거의 여섯 가지 특징’(ṣaḍlakṣaṇahetu) 이론의 제6특징인 ‘[추론근거는] 인식된 것이어야 함’(jñātatva)과 관련된 논의를 여러 텍스트로부터 추적한다. 이 특징의 경우, 오직 HB에서의 다르마끼르띠의 비판과 관련된 텍스트에서만 언급되므로 이것이 한 추론근거의 특징 혹은 조건으로 제시되는 맥락이 불분명하다. 따라서 본 연구는 ‘추론근거에 대한 인식’이라는 문제가 시사되고 있는 HB 너머의 텍스트를 다음과 같이 검토하였다. 1) 디그나가는 PS II장 k.5에서 인삼상(trairūpya) 이론을 설명한 뒤, k.6에서 ‘추론근거의 인식’은 그것의 타당성을 결정하는 특징으로 언급될 필요가 없다는 설명을 별도로 제시한다. 이는 ‘타당한 추론근거의 조건으로서의 인식’ 문제가 디그나가 시기에 제기되었음을 시사한다. 2) 초기 니야야 텍스트(NBh, NV)에서 유사인(hetvābhāsa) 이론 가운데 ‘증명대상과 유사함’(sādhyasama)은 ‘알려져야 할 것’(prajñāpayitavya)으로 설명된다. 니야야 논리학의 hetvābhāsa-hetulakṣaṇa 대응 관계를 고려할 때, prajñāpayitavya는 jñātatva에 대응되는 인상을 준다. 3) 후대 니야야의 자얀따(Jayanta)의 NM에서 ‘추론의 징표’(liṅga = hetu)의 인식은 이미 획득되어 있는 것(gṛhīta), 즉 이미 그에 대한 인식이 전제되어 있다는 설명이 발견된다. 이는 jñātatva가 추론근거의 특징에서 배제되어야 하는 이유를 보여주는 것으로 이해될 여지가 있다. 4) 이상의 분석을 종합하면, ‘추론근거에 대한 인식’의 문제는 반복적으로 불교 논리학-인식론 내부와 외부에서 논의되었음을 알 수 있다. 따라서 비록 짧은 기간이나마 jñātatva가 타당한 추론근거의 한 특징으로 고려된 견해가 나타났던 것은 이러한 인도 인식론 논의 지형 내에서 필연적이었다고 추정된다.

    - COLLAPSE
    30 June 2025
  • 투고논문

    n그램 기반 슬라이스 유사도 분석을 활용한 종밀과 원효의 『대승기신론』 주석 비교 연구

    A Comparative Study of Zongmi’s and Wŏnhyo’s Commentaries on the Awakening of Faith in the Mahāyāna Using N-Gram-Based Slice Similarity Analysis

    강준모

    KANG, Jun-Mo

    This computational study aims to re-examine and reinterpret the passages in Zongmi’s Commentary on the Awakening of Faith in the Mahāyāna ( …

    본 연구의 목적은 종밀의 『대승기신론소』에서 법장의 『대승기신론의기』를 거치지 않고 원효의 『기신론소』가 직접 인용된 부분을 전산적으로 재조사하고 그 의미를 다시금 살펴보는 것이다. 이를 …

    + READ MORE
    This computational study aims to re-examine and reinterpret the passages in Zongmi’s Commentary on the Awakening of Faith in the Mahāyāna (Dasheng qixin lun shu, 大乘起信論疏) that directly quote Wŏnhyo’s Commentary on the Awakening of Faith in the Mahāyāna (Gishinron so, 起信論疏), without passing through Fazang’s Commentary on the Meaning of the Awakening of Faith in the Mahāyāna (Dasheng qixin lun yiji, 大乘起信論義記). Common n-grams were extracted from digitized texts, and a new pipeline integrating slice similarity analysis and third-text filtering was applied to construct a structured dataframe. The findings were then cross-checked against previous studies to assess their reliability. The analysis yielded three principal results. First, the computational method successfully reconfirmed all the matching passages previously identified in earlier research and additionally revealed one further long quotation and one short quotation of Wŏnhyo’s Commentary within Zongmi’s Commentary. Second, it visually mapped the citation pattern, showing that references to Wŏnhyo in Zongmi’s work are concentrated in specific sections. Third, it demonstrated that Zongmi did not uncritically adopt Wŏnhyo’s ideas, but instead selectively reinterpreted those elements that aligned with his own philosophical stance. This study is significant in three respects: (1) it introduces a digital, computational approach to textual comparison that complements traditional philological methods; (2) it establishes reproducible criteria for data refinement by comparative analysis with prior research; and (3) it offers new empirical evidence for investigating the intellectual influence of Wŏnhyo on Zongmi through slice-based computational analysis.


    본 연구의 목적은 종밀의 『대승기신론소』에서 법장의 『대승기신론의기』를 거치지 않고 원효의 『기신론소』가 직접 인용된 부분을 전산적으로 재조사하고 그 의미를 다시금 살펴보는 것이다. 이를 위하여 연구에서는 전산화된 문헌 자료를 바탕으로 공통 n그램을 도출하였고, 도출된 n그램에 슬라이스 유사도 비교와 제3 문헌 필터링 과정을 최초로 적용하여 데이터프레임을 구성하였다. 이후 이를 통하여 얻은 결과물을 선행연구와 대조하여 결과의 신뢰성을 검증하였다. 연구에서 구성한 데이터프레임을 분석하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 전산적 조사를 통하여 선행연구에서 보고된 인용 개소를 모두 재확인할 수 있었고, 이를 토대로 인용 개소들의 특징을 찾아 『종밀소』에서 『원효소』를 인용하고 있는 긴 부분 1개와 짧은 부분 1개를 추가로 식별하였다. 둘째, 『종밀소』에서 『원효소』를 인용하는 부분이 편중되어 있다는 것을 시각화하여 문헌 전체의 인용 관계를 드러내었다. 셋째, 종밀이 『원효소』의 내용을 포괄적으로 수용한 것이 아니라 자신의 철학에 부합하는 부분을 중심으로 주체적으로 인용하고 있음을 보였다. 본 연구의 의의는 다음과 같다 첫째, 전통적인 문헌 비교 방식과 상호보완적인 방식으로 작동하는 디지털 기반의 문헌 비교 방법론을 새롭게 제시하였다. 둘째, 문헌 비교를 위하여 데이터를 정제하는 기준을 선행연구와의 대조를 통해 구체화하여 향후 연구에서의 재현 가능한 분석 절차를 확립하였다. 셋째, 전산 기반 텍스트 분석을 통하여 종밀에 미친 원효의 영향이라는 사상사적 주제에 접근할 수 있는 실증적 근거를 제시할 수 있다는 것을 보였다.

    - COLLAPSE
    30 June 2025
  • 투고논문

    『범망경술기권제일』(T2797)의 문헌학적 연구 -승장(勝莊)의 『범망경보살계본술기』(X686)와의 대조를 통한 문헌 동일성과 성립 연대, 저자, 문헌의 유통을 중심으로-

    A Philological Study of the Fanwangjing Shuji Juan Diyi (T2797): Textual Identity, Date of Composition, Authorship, and Transmission through a Comparative Analysis with Seungjang’s (勝莊) Fanwangjing Pusa Jieben Suji (X686)

    박성일

    PARK, Seong-Il

    This study conducts a rigorous philological analysis of the textual identity, date of composition, and authorship of the Fanwangjing Shuji Juan Diyi …

    본 연구는 신라 승려 승장의 『범망경보살계본술기』(X686)와의 문헌학적 분석을 바탕으로 『범망경술기권제일』(T2797)의 문헌 동일성, 성립 연대, 저자의 문제를 분석하였다. 또한 T2797이 동아시아에서 유통되었는지를 현존하는 …

    + READ MORE
    This study conducts a rigorous philological analysis of the textual identity, date of composition, and authorship of the Fanwangjing Shuji Juan Diyi (梵網經述記卷第一, T2797), using a systematic comparison with Seungjang (勝莊)’s Fanwangjing Pusa Jieben Suji (梵網經菩薩戒本述記, X686). The research also evaluates the transmission of T2797 within East Asia by drawing upon four extant commentaries on the Fanwangjing (梵網經), as well as Japanese exegetical works. The comparative analysis of the kewen (科文) structure shows that, although both texts are divided into five sections, there are significant differences in the volume and content of each corresponding part. In addition, an examination of citation patterns and lexical choices demonstrates a lack of directly corresponding sentences, with each text presenting distinct bodies of textual evidence (文證). T2797 includes numerous annotations not found in X686, and certain passages suggest that T2797 may have revised or supplemented the content of X686. Taken together, these findings support the view that the two texts were composed independently, with T2797 likely representing a later redaction. The possible attribution of T2797 to Seungjang is explored, based on its close temporal proximity to Seungjang’s known Buddhist translation activities. If the two commentaries share a common author, T2797 may be seen as a revised and expanded recension of X686. Alternatively, if the authorship is distinct, the compiler of T2797 must have been active during or after the early eighth century, contemporaneous with or following Seungjang, and demonstrably influenced by Xuanzang (玄奘)’s most recent translations and the developed Abhidharma scholastic tradition. A survey of the four extant Fanwangjing commentaries and Japanese exegetical sources reveals no textual affinity with T2797; notably, Japanese works exclusively reference X686. This suggests that the transmission of T2797 was geographically limited, most likely to the Dunhuang (敦煌) region, where local production and circulation of Buddhist manuscripts were prevalent.


    본 연구는 신라 승려 승장의 『범망경보살계본술기』(X686)와의 문헌학적 분석을 바탕으로 『범망경술기권제일』(T2797)의 문헌 동일성, 성립 연대, 저자의 문제를 분석하였다. 또한 T2797이 동아시아에서 유통되었는지를 현존하는 4종의 『범망경술기』 및 일본 주석서들을 토대로 조사하였다. 이를 통해 다음을 규명할 수 있었다. 본고는 우선 과문(科文)을 통해 분석한 결과 두 문헌의 대분류 과문이 5가지로 동일하지만, 각 과문에 해당하는 본문의 분량이 다름을 밝혔다. 더 나아가 인용 문헌과 어휘 구사의 측면에서도, 두 문헌 간 내용이 대응하지 않는 문장이 상당히 발견되었으며, 동일한 『범망경』 경문에 대한 각기 다른 문증(文證)이 있음도 규명하였다. T2797에서 X686에는 없는 다수의 주석문이 발견되었고 T2797이 X686의 문장을 참고하여 수정·추가하고 심지어 반론을 취한 듯한 사례가 존재한다. 이러한 네 가지 이유로 두 문헌은 별도로 성립했고, T2797의 성립 연대가 X686보다 뒤라고 추론한다. 더 나아가 T2797은 승장의 역장 참여 시기까지 소급될 수 있어서 승장의 저술일 수도 있다. 만일 두 문헌의 저자가 동일하다면 기존에 펴낸 자신의 주석서 X686을 재편집한 문헌이 T2797이었다고 볼 수도 있겠다. 한편 저자가 상이하다면, T2797의 저자는 최소 710여 년경 승장과 동시대이거나 그 이후에 활동했으며, 현장이 번역한 최신 번역서들의 영향권 하에 있었고, 아비달마 교학적 지식이 있었다. 또한 저자 나름대로 X686을 재편집하려고 했다. 현존하는 4종의 『범망경술기』 및 일본 주석서들을 통해 T2797가 동아시아에서 유통되었는지도 살펴보았다. 그 결과 T2797은 현전본(現傳本) 『범망경술기』 4종과는 문헌적 친연성이 없고, 일본의 주석서는 X686만 인용하고 있다. 따라서 T2797은 우선은 돈황 지역에서만 유통 흔적을 발견할 수 있었다. 본 연구는 당나라에서 활약한 신라 승려 승장의 『범망경』 이해가 돈황 지역에 유통되었다는 하나의 사례가 될 것이라 기대한다.

    - COLLAPSE
    30 June 2025
  • 투고논문

    초기불교 명상의 현대적 변용과 가치

    The Contemporary Transformation and Value of Early Buddhist Meditation

    박정아

    PARK, Jung-A

    In contemporary society, meditation has become increasingly popular due to its perceived practical benefits, such as stress reduction, emotional regulation, and improved …

    현대 사회에서 명상은 스트레스 완화, 정서 조절, 주의력 향상 등 실용적 효과에 대한 기대와 함께 빠르게 대중화되었다. 그러나 이러한 확산 과정에서 명상의 …

    + READ MORE
    In contemporary society, meditation has become increasingly popular due to its perceived practical benefits, such as stress reduction, emotional regulation, and improved attention. However, this widespread adoption has raised concerns about the decontextualization of meditation’s original soteriological and ethical foundations. This study explores the transformation of early Buddhist sati into modern mindfulness, critically examining how the concept of meditation has been restructured in response to modern psychological and clinical demands. First, drawing on the Nikāyas, the study identifies the goal of early Buddhist meditation as the cessation of suffering and an ontological transformation of being. Within this framework, sati functions as a central meditative faculty, integrating memory, attentional vigilance, and ethical sensitivity. Second, the analysis considers how modern mindfulness—particularly as practiced in programs such as MBSR and MBCT—has preserved certain functional aspects of sati while recasting it as a psychological tool, often omitting its ontological dimension. Although this shift has been criticized as a departure from early Buddhist aims, the study also considers whether this transformation might be understood as a contextual reinterpretation rather than a rupture. Third, by drawing on neuroscientific research, the study examines how meditation can produce not only altered states but also long-term changes in psychological traits, known as altered traits. The reorganization of neural circuits related to attention, stress resilience, self-awareness, and compassion may indicate a continued alignment with early Buddhism’s transformative vision. Ultimately, the study argues for a critical continuity between early Buddhist practice and modern mindfulness, proposing that the enduring value of meditation lies in its capacity for long-term transformation achieved through sustained practice.


    현대 사회에서 명상은 스트레스 완화, 정서 조절, 주의력 향상 등 실용적 효과에 대한 기대와 함께 빠르게 대중화되었다. 그러나 이러한 확산 과정에서 명상의 윤리적·존재론적 기반은 점차 탈맥락화되었으며, 초기불교가 지향했던 해탈의 목적 역시 약화되었다는 비판이 제기되어 왔다. 본 연구는 이러한 문제의식에 기반하여, 초기불교 명상이 괴로움의 종식과 존재 방식의 전환을 지향하는 수행임을 밝히고, 그 핵심 요소인 사띠(sati)의 기억·주의·윤리적 감수성이 통합된 수행적 기능을 분석하였다. 이어지는 논의에서는 20세기 후반 이후 MBSR, MBCT 등 심리치료적 맥락에서 재구성된 마음챙김(Mindfulness) 개념이 어떻게 초기불교의 일부 수행 요소를 계승하면서도, 해탈이라는 존재론적 지향을 소거한 채 정서 조절과 자기 효율성 향상을 중심으로 전개되었는지를 고찰하였다. 이러한 변용은 사띠의 수행적 맥락을 실용적 도구로 축소시켰다는 점에서 비판의 대상이 되었으나, 본 연구는 그러한 과정에서도 마음챙김이 수행적 기능의 일부를 어떻게 재구성해 왔는지를 분석하고, 그 이론적 가능성과 실천적 함의를 비판적으로 조명하였다. 아울러 최근 신경과학에서 제시된 ‘변형된 상태(altered states)’와 ‘변형된 특성(altered traits)’의 구분을 바탕으로, 명상이 단기적인 생리·심리 상태 조절을 넘어 인지·정서적 특성의 장기적인 변화 가능성을 지닌다는 점을 검토하였다. 특히 주의 조절, 자기 인식, 공감, 스트레스 회복과 관련된 신경 회로의 반복적 재조직화는 초기불교 수행이 지향한 존재론적 전환과 실질적 접점을 형성함을 보여준다. 이러한 분석을 통해 본 연구는 명상의 현대적 전개를 단순한 전통의 단절로 보지 않고, 시대적 요청에 대응한 비판적 연속성의 관점에서 해석하고자 하였다. 명상의 현대적 가치는 반복 수행을 통한 성향의 변화에 있으며, 초기불교 수행의 존재론적 기반은 오늘날에도 여전히 유의미한 실천적 자산으로 기능할 수 있음을 제시하였다. 이에 본 연구는 초기불교 수행법의 현대적 적용 가능성과 이론적 통합의 방향을 제안한다는 점에서 학술적 의의를 지닌다.

    - COLLAPSE
    30 June 2025
  • 투고논문

    『중론송』의 「관사제품」 분석 -공성·연기·중도를 천착하여-

    An Analysis of the Mūlamadhyamakakārikā’s Chapter on the Four Noble Truths: A Philosophical Inquiry into Emptiness, Dependent Origination, and the Middle Way

    김귀옥

    KIM, Kwie-Ok

    The purpose of this study is to analyze how the Four Noble Truths and Buddhist doctrinal discourse are philosophically restructured through the …

    이 글의 목적은 용수(Nāgārjuna)의 『중론』 제24장 「관사제품(觀四諦品)」을 중심으로, ‘공(空)’ 개념을 통해 사성제(四聖諦)와 불교 교설 전반이 어떻게 철학적으로 재정립되는지를 분석한다. 붓다는 우리가 살아가면서 …

    + READ MORE
    The purpose of this study is to analyze how the Four Noble Truths and Buddhist doctrinal discourse are philosophically restructured through the concept of emptiness (śūnyatā) in Chapter 24, “Examination of the Four Noble Truths,” of Nāgārjuna’s Mūlamadhyamakakārikā. The Buddha taught that suffering arises from belief in fixed and unchanging substances, as well as from linguistic structures shaped by that belief. He regarded such views as rooted in ignorance about the nature of reality and presented dependent origination (pratītyasamutpāda) as the correct response. However, Abhidharma Buddhism reinterpreted dependent origination in terms of structural realism, developing a dharma theory based on inherent existence (svabhāva) and thus distorting the Buddha’s original insights into non-self and conditionality. In response, Nāgārjuna reasserts dependent origination as emptiness, challenging all substance-based views. In Chapter 24, an opponent objects that if all phenomena are empty, then the Four Noble Truths and the Buddha’s teaching are undermined. Nāgārjuna refutes this by arguing that such a view results from a nihilistic misunderstanding of emptiness. He counters with a threefold analysis of emptiness—its nature, meaning, and function—as well as the doctrine of the two truths: conventional and ultimate. He contends that it is attachment to essence, not emptiness itself, that undermines the truths. Verse 24.18—“dependent origination is emptiness, emptiness is designation, and emptiness is the middle way”—demonstrates how ontology, language, practice, and philosophy are unified within an interdependent, non-essentialist framework.


    이 글의 목적은 용수(Nāgārjuna)의 『중론』 제24장 「관사제품(觀四諦品)」을 중심으로, ‘공(空)’ 개념을 통해 사성제(四聖諦)와 불교 교설 전반이 어떻게 철학적으로 재정립되는지를 분석한다. 붓다는 우리가 살아가면서 겪는 고통이 고정적이고 불변하는 실체가 존재한다는 믿음과 그 믿음을 기반으로 사용되는 언어 사용에서 비롯된다고 보았다. 붓다는 이러한 견해는 세계에 대한 무지 때문이라고 하며 연기론(緣起論)을 설파했다. 그러나 아비달마 불교는 연기(緣起)를 고정된 구조적 실재론으로 해석하면서, 자성을 전제한 법(dharma) 개념을 도입함으로써 붓다의 연기론과 무아 사상을 왜곡하였다. 용수는 『중론』을 통해 이러한 실체론적 견해에 맞서 연기를 새롭게 해석하여 ‘공’으로 재천명한다. 「관사제품」에 등장하는 대론자는, ‘만일 모든 것이 공하다면’ 사성제를 비롯한 불법(佛法) 전체가 성립할 수 없다고 비판하지만, 이는 공을 허무주의나 단순한 무(無)로 오해한 결과이다. 이에 대해 용수는 공성(空性), 공의(空義), 공용(空用)이라는 세 층위와, 세속제와 승의제라고 하는 이제(二諦) 개념을 통해 논리적으로 반박한다. 그는 자성에 대한 집착이 오히려 사성제를 무너뜨리는 주된 원인임을 지적한다. 특히 24-18 게송에서 선언하고 있는 “연기=공, 공=가명, 공=중도”라는 구절은, 연기적 세계관과 언어, 수행, 철학이 통합된 구조임을 보여주고 있다. 이를 통해 용수는 존재와 언어, 진리와 실천이 모두 자성을 갖지 않는 연기적 상호 의존관계에 그 기반이 있음을 밝히며, 불교 교설을 공에 의해 재구성한 「관사제품」의 철학적 의의를 명료하게 드러낸다.

    - COLLAPSE
    30 June 2025
  • 투고논문

    조선시대 공주 마곡사(麻谷寺)의 사세(寺勢)와 국가적 위상 변화

    The Development and Changing National Status of Magoksa Temple in Gongju during the Joseon Dynasty

    김선기

    KIM, Seon-Gi

    This study critically examines the Magoksa Sajeok to empirically analyze the transformation of Magoksa Temple’s national status during the Joseon Dynasty. The …

    본 논문은 『마곡사사적』의 비판적 검토를 토대로 조선시대 마곡사의 국가적 위상 변화 과정을 실증적으로 고찰하였다. 『마곡사사적』의 조선시대 기록은 세조가 영산전을 사액하고 왕패를 내려 …

    + READ MORE
    This study critically examines the Magoksa Sajeok to empirically analyze the transformation of Magoksa Temple’s national status during the Joseon Dynasty. The Joseon-period section of the Magoksa Sajeok opens with a narrative of King Sejo bestowing calligraphy on Yeongsanjeon Hall, establishing a royal association with the temple. However, a comparative review with the Sillok reveals that this account was embellished in later periods. In reality, Magoksa initially held the position of a major local temple within its district. After experiencing decline due to wartime devastation, Magoksa Temple was rebuilt in 1650 with support from the local magistrate. From the late 17th to early 18th century, the temple was maintained through sustained support from local officials and management by the monastic community. Following a major fire in 1782, financial assistance from the provincial governor facilitated its restoration. The transition in patronage from local magistrates to provincial governors reflects Magoksa’s elevation to the status of a major provincial temple in the late 18th century. In 1855, Magoksa Temple began forming an official relationship with the state through government-supported renovations. Although the Magoksa Sajeok claims a connection with King Sunjo in the late 18th century, this account is also shown to be embellished. In 1857, Magoksa was designated as a temple under the jurisdiction of Naesusa, and the issuance of a wanmun formalized the state’s protection of the temple. In 1891, it was recognized as a royal prayer temple for the king, further solidifying its national status. Thus, Magoksa exemplifies the rise of a temple from major local institution to one of national importance over the course of the Joseon Dynasty.


    본 논문은 『마곡사사적』의 비판적 검토를 토대로 조선시대 마곡사의 국가적 위상 변화 과정을 실증적으로 고찰하였다. 『마곡사사적』의 조선시대 기록은 세조가 영산전을 사액하고 왕패를 내려 잡역을 면제하였다는 국왕과의 인연으로 시작한다. 하지만 『세조실록』을 비교·검토한 결과 해당 기록은 후대에 윤색된 내용으로 밝혀졌다. 실제 당대 마곡사는 군현 내 주요 사찰의 위상을 지닌 사찰이었다. 전란의 영향으로 퇴락하였던 마곡사는 1650년 공산현감 이태연의 지원으로 중창되었다. 이후 17세기 말에서 18세기 초까지 공주 수령의 지원과 승도의 운영 속에서 안정적으로 존속하였다. 1782년 마곡사 화재 이후 19세기 중반까지는 충청감사의 재정적 지원이 지속되었다. 이러한 수령과 감사의 마곡사 지원은 종이 공납을 담당하는 사찰의 기능을 유지하기 위한 현실적 이유가 수반된 것이었다. 또한 지원 주체가 수령에서 감사로 격상되었다는 것은 마곡사가 18세기 후반 이후 도 단위 주요 사찰의 위상을 확보하였음을 보여준다. 1855년 마곡사는 조정의 중창 지원을 계기로 국가와의 관계를 형성하였다. 『마곡사사적』에는 18세기 말 순조와의 인연을 제시하였으나 해당 기록도 윤색된 내용임을 확인하였다. 그렇지만 사적기의 세조·순조와의 관련 기록은 마곡사가 국가 차원의 위상을 확보하는 데에 주요한 근거로 작용하였다. 1857년에는 내수사 속사로 지정되어 사찰을 보호하는 완문이 발급됨으로써 국가의 마곡사 보호가 공식화되었다. 이어서 마곡사에 승통과 총섭이 임명되었다. 1891년에는 국왕 위축 원당으로 지정되며 국가 차원의 위상이 더욱 공고해졌다. 따라서 마곡사는 조선시대에 걸쳐 그 위상이 군현 단위 주요 사찰에서 국가 차원 주요 사찰로 상승한 사례로 주목된다.

    - COLLAPSE
    30 June 2025
  • 투고논문

    『매원일기(梅園日記)』를 통해 본 17세기 유학자의 사찰 이용과 승려 교류 양상

    Confucian Scholars’ Use of Buddhist Temples and Interaction with Monks in Seventeenth-Century Joseon: A Focus on Maewon Ilgi (梅園日記)

    윤혜민

    YUN, Hye-Min

    Maewon ilgi is the diary of Maewon Kim Gwang-gye (1580–1646), a Confucian scholar of mid-Joseon Korea who resided in Ocheon-ri, Yean-hyeon, Gyeongsang …

    『매원일기(梅園日記)』는 조선 중기의 유학자 매원(梅園) 김광계(金光繼, 1580~1646)가 경상도 예안현(禮安縣) 오천리(烏川里)에 거주하며 남긴 일기이다. 오천리에 정착한 광산김씨(光山金氏) 가문은 퇴계학(退溪學)의 학통을 계승한 가학(家學)을 형성하고 …

    + READ MORE
    Maewon ilgi is the diary of Maewon Kim Gwang-gye (1580–1646), a Confucian scholar of mid-Joseon Korea who resided in Ocheon-ri, Yean-hyeon, Gyeongsang Province. The Gwangsan Kim clan, settled in Ocheon, had established a strong scholarly lineage rooted in the Toegye school of Neo-Confucianism. Building upon this academic foundation, Kim Gwang-gye served multiple terms as head of Dosan Seowon and Yeokdong Seowon, solidifying his position as a prominent scholar. This study examines how a seventeenth-century Confucian scholar in the Yeongnam region made use of Buddhist temples and interacted with monks, based on the records in Maewon ilgi. His diary frequently mentions visits to temples such as Unamsa, Yongsusa, and Seongcheonsa, revealing that Confucian scholars utilized these sites as places for exam preparation, reading, recuperation from illness, and temporary retreats. These temples also served as local nodes of social interaction, where the Gwangsan Kim clan association and various relatives, acquaintances, and officials gathered and communicated. Furthermore, an analysis of interactions with monks shows that scholars engaged in cultural and sensory exchanges such as reading, discourse, and excursions. They also engaged in practical collaborations through buying and selling books, opening ferry routes, renovating hermitages, composing gwonseonmun, and maintaining temple facilities, illustrating their coexistence with the local community. This study highlights the multifaceted roles of Buddhist temples seventeenth-century Joseon Confucian society. Rather than standing in opposition to one another, Confucian scholars and Buddhist monks maintained close, everyday connections that transcended simple religious boundaries.


    『매원일기(梅園日記)』는 조선 중기의 유학자 매원(梅園) 김광계(金光繼, 1580~1646)가 경상도 예안현(禮安縣) 오천리(烏川里)에 거주하며 남긴 일기이다. 오천리에 정착한 광산김씨(光山金氏) 가문은 퇴계학(退溪學)의 학통을 계승한 가학(家學)을 형성하고 있었고, 김광계 또한 이러한 학문적 기반을 바탕으로 도산서원(陶山書院)과 역동서원(易東書院)의 원장을 여러 차례 역임하며 유학자로서의 입지를 다졌다. 본 연구는 『매원일기』를 중심으로, 17세기 영남 지역 유학자의 사찰 이용 방식과 승려와의 교류 양상을 고찰한 것이다. 『매원일기』에 자주 등장하는 운암사(雲岩寺)·용수사(龍壽寺)·성천사(聖泉寺) 등의 사찰 방문 기록을 통해, 유학자가 사찰을 과거 시험 준비, 독서, 병중 요양, 은신의 공간으로 활용했음을 확인할 수 있다. 아울러 광산김씨성회(光山金氏姓會)를 비롯한 친족·지인·관료들과의 교류가 이루어진 지역 사회의 네트워크 공간으로도 기능했음을 밝혀냈다. 또한 『매원일기』에 등장하는 승려들과의 교류 양상을 분석한 결과, 유학자는 승려들과 독서·담론·유람 등을 함께하며 감각적·문화적 소통을 지속했을 뿐 아니라, 책의 매매, 나루 개통, 암자 중수, 권선문(勸善文) 작성, 사찰 보수와 유지 등과 관련된 실용적 협업을 통해 지역 사회 내에서 공생 관계를 형성하고 있었음을 파악할 수 있었다. 이러한 분석을 통해, 17세기 조선 유교 사회에서 사찰은 단순한 종교 공간을 넘어 다양한 사회적 기능을 수행했으며, 유학자와 승려는 경쟁적이거나 배타적인 존재가 아니라 일상적 층위에서 긴밀하게 연결된 관계였음을 조명할 수 있었다.

    - COLLAPSE
    30 June 2025